Wij vervangen de overweg van de Langestraat te Wezemaal door een wegtunnel.
Locatie
De Langestraat te Wezemaal
Planning
Waar mogelijk willen we zoveel mogelijk overwegen vervangen door een brug, tunnel, parallelweg of fietspad. Het zoeken naar deze alternatieve mobiliteitsoplossingen gebeurt steeds in nauw overleg met lokale overheden.
In de stationsomgeving van Wezemaal vervangen we de huidige overweg in de Langestraat door een nieuwe wegtunnel. Parallel met de sporen komt er ook een fietsbrug voor de fietssnelweg F25 (een project van de provincie Vlaams-Brabant).
In samenwerking met NMBS, wordt ook de stationsomgeving en parking vernieuwd.

De wegtunnel
De wegtunnel bestaat uit twee rijvakken voor gemotoriseerd verkeer met aan weerszijden een verhoogd fietspad. Aan de kant van het station is een voetpad voorzien dat ook dienst zal doen als onderdoorgang om de 2 perrons van het station te verbinden.
Aan de kant van Heikant wordt het kruispunt tussen de Langestraat, Bessenlaan en Winkelveldbaan heraangelegd en iets verschoven.
Aan de kant van Wezemaal wordt er een nieuwe aansluiting met de Kruisboogstraat voorzien. De Kruisboogstraat wordt een fietsstraat, waar fietsers voorrang hebben op auto’s en zal deel uitmaken van de fietssnelweg F25 Leuven - Aarschot.
De wegtunnel zal de doorstroming van het auto- en fietsverkeer verbeteren en de verkeersveiligheid in de stationsomgeving verhogen.

De tunnel in de Langestraat is 3,80 meter hoog, waardoor hij ook toegankelijk is voor (lijn)bussen, vuilniswagens, hulpdiensten en gewone vrachtwagens. Een hogere tunnel zou veel langer moeten zijn, waardoor er zes bijkomende onteigeningen nodig zouden zijn geweest. Bovendien zou die hogere tunnel zwaar vrachtverkeer aantrekken, wat niet wenselijk is in de Langestraat.
Herinrichting stationsomgeving
In samenwerking met NMBS wordt ook de stationsomgeving en parking vernieuwd. Een aannemer is hiervoor aangesteld. De beide perrons worden heraangelegd en verhoogd om de reizigers toe te laten vlotter in en uit te stappen. Ook de uitrusting op de perrons zal vernieuwd worden en de perrons worden voorzien van een luifel. Er komt een grote parking ter hoogte van de Bessenlaan en er worden aan beide kanten van het spoor nieuwe overdekte fietsenstallingen met camerabewaking geplaatst. De stationsomgeving wordt ingericht als hoppinpunt met deelfietsen, deelauto’s en elektrische laadpunten.

De F25 in Rotselaar en nieuwe fietsbrug parallel aan het spoor
De fietssnelweg F25 Aarschot-Leuven vormt een autoluw alternatief voor de drukke Aarschotsesteenweg. De toekomstige fietssnelweg loopt grotendeels langs de spoorlijn Leuven-Aarschot en verbindt het station van Aarschot via Gelrode, Wezemaal, Rotselaar, Wilsele, Holsbeek-Plein en Kessel-Lo met het station van Leuven.
Er komt een fietsbrug ter hoogte van de Langestraat die zorgt voor een vlotte en veilige aansluiting van de fietssnelweg met de stationsomgeving van Wezemaal. De nieuwe fietsbrug komt parallel naast de sporen te liggen en overspant de nieuwe spoorwegtunnel van de Langestraat.
Vanaf de fietsbrug wordt richting Leuven het ontbrekende stukje fietssnelweg aangelegd tot aan het tunneltje ‘Pad onder ‘t spoor’. Ook richting Aarschot wordt het eerste stukje van de Kruisboogstraat al ingericht als fietssnelweg.
Via een nieuwe fietstunnel onder de sporen wordt vanuit de Kruisboogstraat een fietsverbinding met de Heirbaan gerealiseerd en er komt een fiets- en voetgangersverbinding tussen de Valleilaan en de Kruisboogstraat. Vervolgens loopt de fietssnelweg aan de noordzijde van de sporen door tot in Aarschot. De werken worden eind 2025 gegund en starten in 2026.
Aan het station komen er nieuwe fietsenstallingen met camerabewaking.
Wat gebeurde er de afgelopen maanden?
Tijdens het weekend van 29 en 30 maart kon de aannemer de tunnelkoker, die in de weken ervoor gebouwd was in een bouwput, met een speciaal schuifsysteem onder de sporen plaatsen. De tunnel van 750 ton staat daarmee op zijn definitieve plaats. Binnen hetzelfde weekend werd het spoor boven de tunnel opnieuw aangelegd.
Na de succesvolle inschuifoperatie van de tunnelkoker, ging de aannemer van start met de aanleg van de fietssnelweg en fietsbrug over de Langestraat. Zo werd de invasieve Japanse duizendknoop verwijderd en werden voorbereidende grondwerken uitgevoerd. Aan de kant van Wezemaal trilde de aannemer damwanden in om de verdere infrastructuurwerken te kunnen uitvoeren.

Planning werken
- Doorlopende werken (24u/24) van dinsdag 19 tot en met zondag 24 augustus:
-
De damplanken van de hellingen naar de tunnel en de hellingen en trappen naar de perrons intrillen.
-
Resterende perronboorden op hun plaats leggen.
-
Verder werken aan perrons.
-
-
Najaar 2025 - voorjaar 2026:
-
De afwerking van de tunnel met bufferwatervolume, pompput en betonplaat.
-
De aanleg van de toegangen tot de stationsomgeving en perrons (trappen vanuit de tunnel, hellingsbanen naar de perrons en de trappen naar de parking en de Kruisboogstraat).
-
De wegeniswerken (afwerking aansluiting Winkelveldbaan/ Bessenlaan & Kruisboogstraat).
-
De bouw en plaatsing van de fietsbrug en aanleg van de fietssnelweg vanaf Pad onder ’t Spoor tot de Kruisboogstraat.
-
De aanleg van de parking en de fietsenstallingen
-
* Deze planning is onder voorbehoud van de omstandigheden op de werf.
Impact van de werken
- Omwille van het gebruik van machines en spoorkranen kunnen deze werken geluidshinder met zich meebrengen of kan er werfverkeer zijn. De omwonenden worden met een bewonersbrief op de hoogte gebracht wanneer dit precies zal zijn.
- Werfverkeer en personeel in de buurt van de werken.
- Het station Wezemaal blijft gedurende de werken functioneel, met uitzondering van de weekends dat er geen treinverkeer is.
Mobiliteit tijdens de werken
- Voetgangers kunnen gebruik maken van de voetgangersbrug.
- Fietsers kunnen gebruik maken van de vaste omleidingen:
- Via de trage weg en fietstunnel Pad Onder ‘t Spoor om onder het spoor door te steken van de Lange- straat naar de Winkelveldbaan of omgekeerd.
- Via de tunnel in de Duitsveldbaan, een fietsstraat waar verkeer maximaal 30 km/u mag rijden en gemotoriseerd verkeer fietsers niet mag inhalen.
- Via de autovrije fietstunnel tussen de Abdijlaan en de Drielindenstraat.
- Auto's volgen een omleiding via de Aarschotsesteenweg, Stationstraat, Torenstraat en Steenweg op Wezemaal of omgekeerd.
- Geen treinverkeer vanaf 19 augustus tot en met 24 augustus 2025
- De NMBS zet vervangbussen in. De vervangbussen rijden tussen Leuven en Aarschot en stoppen in Wezemaal. In Wezemaal kun je die vervangbus nemen ter hoogte van VBS ‘de Rank’ aan bushalte ‘School’ (Aarschotsesteenweg 183).
- De treindienst wordt ook aangepast: er rijden minder treinen tussen Leuven en Antwerpen en tussen Aarschot, Diest en Hasselt.
- Plan je reis via de routeplanner, die rekening houdt met de aangepaste treindienst en de vertrektijden van de vervangbussen toont.

Blijven de stationsparking en fietsenstallingen toegankelijk tijdens de werken?
Tijdens de werken zijn de stationsparkings slechts deels toegankelijk en mogelijk moeilijk bereikbaar zijn. De rekken voor het stallen van de fietsen worden maximaal in stand gehouden. Ook de blue bikes blijven toegankelijk. Er is ook een fietsenparking ingericht op het terrein tegenover de kippenwinkel. De overige ruimte op het terrein is beschikbaar om andere voertuigen te parkeren.
Hoe rijden de bussen van De Lijn?
De buslijnen 335 en 512 zullen tijdens de uitvoering van de werken een aangepaste route volgen. Meer info via de routeplanner van De Lijn.
