Overslaan en naar de inhoud gaan

Dave-Saint-Martin - Afschaffing overweg

We bouwen een doorgang onder de sporen voor voetgangers en personen met een beperkte mobiliteit. Deze modernisering betekent dat de spoorwegovergang definitief wordt afgeschaft en dat het oude stationsgebouw wordt gesloopt. Deze werkzaamheden zijn nodig om de veiligheid van de reizigers te verbeteren.

Locatie

Stopplaats van Dave-Saint-Martin

Planning

Begin: 15 maart 2023
Eind: 30 september 2024

Een overweg is een zwak punt op het vlak van de veiligheid

Elk jaar gebeuren er ongelukken op overwegen. Te veel mensen steken de sporen over als het licht op rood staat. Daarom willen we zoveel mogelijk fysieke kruisingen tussen spoor en weg afschaffen, want het niet naleven van de verkeersregels in de buurt van overwegen blijft veruit de belangrijkste oorzaak van ongevallen.

Het oversteken van de sporen

Een tunnel of brug zorgt ervoor dat men op een veilige manier de sporen kan oversteken. Daarentegen heeft een kruising tussen een rijbaan en het spoor een aantal nadelen, namelijk:

  • De veiligheid: sommige mensen steken het spoor over wanneer de seinen op rood staan, met het risico op een botsing met een trein;
  • De impact op de stiptheid: elk incident op een overweg heeft gevolgen voor het treinverkeer (vertragingen en afgeschafte treinen);
  • De kosten: de onderhoudskosten van een overweg liggen hoog (de onrechtstreekse kosten gelinkt aan ongelukken en schade door voertuigen, etc. niet meegerekend);
  • Het belsignaal: de wetgever heeft een decibelniveau opgelegd dat voldoende is om het belsignaal door iedereen te laten horen, wat omwonenden kan storen;
  • De kans op spoorlopen: een overweg is een opening op het spoorwegnet waarlangs bepaalde personen het spoordomein kunnen betreden, met alle risico's van dien (diefstal, enz.).

Bij het afschaffen van een overweg, heeft Infrabel drie opties:

  1. het volledig afschaffen van de overweg, met een keerpunt (de sporen kunnen dus niet overgestoken worden)
  2. het bouwen van een omleidingsweg
  3. het bouwen van een tunnel of brug

Te downloaden document (enkel beschikbaar in het Frans): Schematische doorsnede van de situatie

Wanneer werken we?

  • Werken overdag (6u-18u): van 15 maart 2023 tot en met de zomer van 2024
  • Nachtwerken in het weekend (22u-6h): van 29/3 t.e.m. 1/4
  • Incidentele nachtwerken (22u-6u) en in het weekend mogelijk

Wat is de impact van deze werken?

  • Afsluiting van de overweg -> er wordt een omleiding voor voetgangers ingesteld
  • Omwille van het gebruik van machines kunnen deze werken geluids-, trillings- en stofhinder met zich meebrengen.
  • Werfverkeer in de buurt van de werken.
  • Eventuele hinder ’s nachts van de werfverlichting.
  • Beperking van de toegankelijke perronlengte tijdens de werken.
  • Af en toe gebruik van een werktrein.

We danken je voor je begrip en geduld. Onze teams stellen alles in het werk om de hinder tot een minimum te beperken.

Het is jammer genoeg altijd mogelijk dat we de werkplanning moeten herzien, bijvoorbeeld als gevolg van slecht weer. Daarom is de timing die we meegeven steeds indicatief en is het altijd mogelijk dat die nog wijzigt.

We zoeken nieuwe talenten!

Elke dag werken we samen aan een veilig, kwalitatief en modern spoornet. Dat is onze bijdrage aan een duurzame mobiliteit voor de samenleving.
Kom werken bij een menselijk en stabiel bedrijf met tal van opleidings- en doorgroeimogelijkheden: jij bent ondernemer van je eigen carrière.

Meer weten > Werken bij ons