Spoorlijn Hasselt – Tongeren vernieuwd tijdens marathonwerkweekend - 16/08/2017

Lijn 34, de strategische spoorlijn Hasselt – Tongeren heeft een opknapbeurt achter de rug. 72 uur lang werd er ononderbroken gewerkt aan de 25 kilometer lange spoorlijn. Het hele traject werd gemoderniseerd om de veiligheid en kwaliteit van het treinverkeer te optimaliseren.

Tongeren-hasselt

Modernisering op tal van vlakken

Om de treinreizigers zo veel mogelijk hinder te besparen lastte Infrabel een heus marathonwerkweekend in. Deze keuze voor massificatie bleek succesvol. Op korte tijd werd er op verschillende plaatsen namelijk heel wat werk verricht. Van zondag 13 augustus (00u00) tot woensdag 16 augustus (04u30) werkten tientallen medewerkers, verschillende werktreinen en tal van werfkranen ijverig mee aan de vernieuwingswerken tussen Hasselt en Tongeren.

  • In het Station van Hasselt werden de spoorstaven en wissels vernieuwd.
  • Aan het baanvak Hasselt – Bilzen werden spoorstaven vernieuwd, kabelwerken verricht en grachten uitgegraven.
  • Aan het baanvak Bilzen – Tongeren werden spoorstaven en dwarsliggers vernieuwd, bermen gemaaid en vond er zelfs een volledige vernieuwing van de overweg Eldersbroek plaats.
  • In het station Tongeren zorgde een werktrein voor het onderhoud van de bovenleiding van alle perronsporen.

Vervangbussen en omleidingen als oplossing

Om de werken vlot te laten verlopen werden vier overwegen afgesloten voor het wegverkeer. Samen met de gemeenten en lokale politie werden er plaatselijke omleidingen voorzien. Aangezien er geen treinverkeer tussen Hasselt en Tongeren mogelijk was, reden er vervangbussen van de NMBS.

Met dank aan alle betrokken medewerkers werd de belangrijke Limburgse spoorlijn grondig gemoderniseerd. Het hele vernieuwingsproject had een prijskaartje van 4 miljoen euro en was deel van het permanente onderhoud en de vernieuwing van de spoorinfrastructuur door Infrabel.