Treinverkeer meerdere dagen onderbroken tussen Brussel-Noord en Brussel-Schuman - 07/09/2017

Door een breuk in de waterleiding, die de sporen volledig blank zette, is het treinverkeer tussen de station Brussel-Noord en Brussel-Schuman onderbroken. NMBS en Infrabel hebben een aangepaste treindienst uitgewerkt voor de duur van de problemen. Het treinverkeer tussen Brussel, Namen en Luxemburg wordt vanaf Ottignies omgeleid via Leuven en Brussel-Noord. Reizigers kunnen op vertoon van hun treinticket gebruik maken van de MIVB om hun bestemming te bereiken. Voor het treinverkeer van en naar Vlaanderen blijft de hinder beperkt.

Treindienst aangepast

Om de impact van de overstroming tussen Brussel-Noord en Brussel-Schuman zoveel mogelijk te beperken, hebben NMBS en Infrabel tussen deze twee stations een aangepaste treindienst uitgewerkt. De treinen die normaal tussen deze twee stations rijden, worden vanaf Ottignies omgeleid via Leuven (lijn 139) en Brussel-Noord (lijn 36), waardoor ze twintig tot dertig minuten langer onderweg zijn. De S8-treinen (Ottignies – Brussel-Zuid) rijden niet verder dan Brussel-Luxemburg. Daarnaast wordt een aantal piekuurtreinen van en naar Namen en Gembloux geschrapt.

De S4-verbinding tussen Aalst en Vilvoorde (via Schuman en Merode) rijdt niet verder dan Brussel-Noord.

Treinreizigers kunnen dankzij de nauwe samenwerking tussen NMBS en MIVB op vertoon van hun treinticket gebruik maken van de bussen, trams en metro’s van de MIVB.

De treinen van en naar Brussels Airport-Zaventem ondervinden geen hinder.

De informatie over de aangepaste dienstregeling is reeds beschikbaar via de informatiekanalen van NMBS (www.nmbs.be, NMBS-app, sociale media). Reizigers kunnen ook terecht bij het personeel in de stations of de klantendienst van NMBS (02/528 28 28). NMBS raadt haar reizigers aan zich te informeren voor ze naar het station gaan.

Sporen komen onder water te staan

Rond 10u deze morgen werd een waterlek gemeld onder de Leuvensesteenweg en de Clovisstraat in Sint-Joost-ten-Node. Het bleek te gaan om een breuk in een waterleiding van Vivaqua, de Brusselse intercommunale watermaatschappij. Door de overstroming kwam de spoorinfrastructuur volledig blank te staan. Tussen Brussel-Schuman en Brussel-Noord, op de lijn 161 (Brussel-Namen), reikte het water over een lengte van 700m tot meer dan 50 cm hoog. Het verkeer werd onmiddellijk stilgelegd en de treindienst werd aangepast.

In eerste instantie diende men te wachten tot het waterniveau niet verder bleef stijgen. Vervolgens zijn de technische ploegen van Infrabel begonnen met het vrijmaken van het rioleringsnet onder de sporen zodat het water kon wegtrekken. Daarna konden onze ploegen de getroffen zone inspecteren. Eerste vaststelling: over een lengte van 200 tot 300 meter is de ballast (laag steenslag die zorgt voor de stabiliteit van de sporen) bedekt met een dikke laag modder. De ballast moet volledig verwijderd en  vervangen worden. Hiervoor moet men eerst de spoorstaven wegnemen om ze nadien op de nieuwe ballastlaag te kunnen plaatsen.

Om de vervangingswerken te kunnen starten moet er eerst, vanaf deze namiddag al, om en bij de 100 m³ zand dat op alle sporen van dit spoorgedeelte is terechtgekomen, afgevoerd worden. Om de werkzaamheden veilig te laten verlopen werd de stabiliteit van de gewelven van de spoortunnel ook gecontroleerd. Deze inspectie bracht niets onrustwekkends aan het licht. Zowel de structuur als de bekleding van de tunnel zijn nog in goede staat.

Infrabel schakelt de nodige menselijke en materiële middelen (ook bij zijn onderaannemers) in om deze grote werken te kunnen uitvoeren. Aangezien geen van beide sporen gebruikt kan worden, wordt dit een lastige karwei van lange adem want er kunnen geen zware middelen (werktreinen) ingezet worden. De technische ploegen werken dag en nacht voort.