“Slimme sporen” van Infrabel winnen belangrijke innovatieprijs - 23/11/2017

Infrastructuurbeheerder Infrabel wint de Trends Digital Pioneers Award. De jury geeft de prijs aan bedrijven die een belangrijke digitale transformatie realiseren. Infrabel krijgt de prijs voor Smart Railway. Een van de grootste digitaliseringsprojecten in België waarbij de infrastructuurbeheerder zijn sporen “slimmer” maakt. Met behulp van onder meer sensoren geeft onze spoorinfrastructuur aan wanneer onderhoud nodig is. Zo kunnen problemen opgelost worden nog voor ze zich stellen. Nog beter voor de veiligheid en de stiptheid.

Infrabel wint belangrijke prijs voor digitale innovatie

Elk jaar nomineert de Trends Digital Pioneers Award 20 digitale pioniers in België. Dat zijn bedrijven en organisaties die een digitaal project hebben dat vernieuwend en vooruitstrevend is. Dit jaar werd infrastructuurbeheerder Infrabel uit 170 inzendingen genomineerd en uiteindelijk ook bekroond met de eerste prijs in de categorie Business Support & Logistics. De jury, bestaande uit journalisten van het financieel-economisch weekblad Trends, journalisten van ICT vakblad Data News en Google, prijst de specialisten van Infrabel met hun inzending “Smart Railway”. Dat is één van de grootste digitaliseringsprojecten in België.

Het is al de tweede keer dit jaar dat Infrabel een belangrijke prijs krijgt voor innovatie. Naast de Trends Digital Pioneers Awards won de infrastructuurbeheerder in het voorjaar ook al een prestigieuze Europese prijs voor innovatie met zijn 3D simulator. Deze simulator wordt ingezet om een deel van het personeel met virtuele realiteit op te leiden.

Smart Railway maakt sporen “slimmer”

Begin 2014 startte Infrabel met heel het Belgische spoorwegnet te digitaliseren. Dat is het project Smart Railway. De infrastructuurbeheerder maakt als het ware zijn sporen “slimmer” door overal sensoren te plaatsen. Daarnaast worden ook speciale meettreinen ingezet om de spoorinfrastructuur digitaal op te meten. Deze treinen en sensoren verzamelen gegevens in een centrale databank. Op basis hiervan kan voorspeld worden wanneer de spoorinfrastructuur toe is aan onderhoud en vernieuwing. Bijkomend voordeel van de meettreinen is dat het Infrabel personeel niet meer in de sporen moet om de metingen zelf uit te voeren. Beter voor de veiligheid.

Smart Railway gebeurt in nauw overleg met de onderhoudsploegen van Infrabel. Het project is bedoeld om hen te ondersteunen. Alle informatie die onze onderhoudsmensen nodig hebben, wordt doorgestuurd naar hun tablets. Zij kunnen daar dan gericht mee aan de slag gaan. Periodiek onderhoud wordt dus vervangen door voorspellend onderhoud. Zo kunnen problemen opgelost worden nog voor ze zich stellen. Dat is nog beter voor de veiligheid en nog beter voor de regelmaat van het treinverkeer. Door nog efficiënter in te zetten op voorspellend onderhoud stijgt de productiviteit met 4%. Tussen 2014 en 2020 investeert Infrabel meer dan 50 miljoen euro in dit project. Op een periode van 10 jaar wordt hierdoor meer dan 200 miljoen euro terugverdiend.

Europese koploper

Als infrastructuurbeheerder zit Infrabel aan de kop van het Europese peloton. Een recente internationale studie van Price Waterhouse Coopers en Mainnovation wees al uit dat Infrabel mee aan de top staat wat betreft 'best practices' en innovatie op het vlak van onderhoud van spoorinfrastructuur.