Realisatie van 3de en 4de spoor tussen Brussel en Denderleeuw - 03/03/2018

De werkzaamheden voor de modernisering van de twee bestaande sporen tussen Anderlecht en Sint-Katharina-Lombeek zitten in de laatste rechte lijn. Eind dit jaar zullen beide sporen volledig vernieuwd zijn en beschikt de hoofdlijn Brussel – Denderleeuw (Lijn 50A) over 4 sporen. Dit past in de stapsgewijze uitbreiding van Lijn 50A van 2 naar 4 sporen als onderdeel van het Gewestelijk ExpresNet. Dit weekend voert Infrabel de klok rond grote infrastructuurwerken uit tijdens een marathonweekend van 52 uren.

Grootschalige infrastructuurwerken en marathonwerkweekends

Zodra de twee nieuwe sporen van de spoorlijn 50C tussen Brussel (Anderlecht) en Denderleeuw (Sint-Katharina-Lombeek) eind januari 2016 in gebruik waren, is Infrabel gestart met de volgende fase van de werken: de modernisering van de twee bestaande sporen van de lijn 50A over een lengte van 15 km. Eerst werd de bestaande bedding uitgegraven en daarna werd de nieuwe fundering opnieuw aangelegd.

Maar liefst 11 bruggen op het traject zijn aangepast en vernieuwd waaronder het 522 meter lange Pedeviaduct in Dilbeek. Bij de spooraanleg kwamen er 50.000 dwarsliggers aan te pas en werden 600 nieuwe bovenleidingspalen geplaatst. Sinds begin 2017 wordt er gewerkt aan de spoorknooppunten van de vertakkingen in Anderlecht en Lombeek, inclusief de wisselverbindingen. Op beide locaties samen komen er in totaal 28 nieuwe wissels die worden geplaatst met behulp van o.a. een 100 ton Kirow-kraan.

Tijdens een non stop marathonwerkweekend (52 uren) zoals dit van 3-4 maart zijn er ongeveer 50 mensen op het terrein actief. TUC RAIL, het studiebureau voor de spoortechnologie van Infrabel, coördineert alle werken en zet ook verschillende werktreinen in die nodig zijn voor de spoor- en bovenleidingswerken. Dit jaar zijn er nog twee soortgelijke marathonwerkweekends gepland.

De werken voor de seininrichting (veiligheidsbakens voor de seinen en seinketen langs de sporen) zijn al klaar. Vanaf juni 2018 volgen de veiligheids- en integratietesten en controleritten met onze werktreinen.

Plaatselijke omleiding van het treinverkeer tijdens de werken

Tijdens het werkweekend van 3-4 maart (en de weekends van 31 maart – 2 april en 28-29 september) wordt het treinverkeer van de hoofdlijn Brussel – Denderleeuw in beide richtingen omgeleid via het westelijk ringspoor Brussel-Zuid – Jette (Lijn 28) en de spoorlijn Jette – Denderleeuw (Lijn 50). De reizigers moeten rekening houden met een extra reistijd van 5 tot 10 minuten richting Brussel en van 5 minuten richting Gent/Kust.

Drukste spoorlijn van België beschikt eind 2018 over 4 sporen

Deze grootschalige vernieuwing is noodzakelijk opdat het treinverkeer op de hoofdlijn tussen Anderlecht en Lombeek vanaf eind dit jaar over vier kwalitatieve sporen kan beschikken. Infrabel investeert in totaal ongeveer 525 miljoen euro in de bouw van de twee nieuwe sporen (lijn 50C) en de vernieuwing van de twee bestaande sporen (lijn 50A) tussen Brussel en Denderleeuw.

Een investering in het voordeel van de veiligheid, de stiptheid, de capaciteit en de mobiliteit op de drukste spoorverbinding (Brussel - Gent - Kust) van ons land. Dagelijks passeren er op de spoorlijn Brussel - Denderleeuw (heen en terug) ongeveer 275 treinen en tijdens de spits kan dit oplopen tot liefst 25 uren per uur.