Infrabel vernieuwt sporencomplex aan Albertbrug in Schaarbeek - 17/06/2017

Tijdens het weekend van 17-18 juni voltooit Infrabel een belangrijke fase in de vernieuwing van het sporencomplex aan de Albertbrug in Schaarbeek. Dagelijks passeren ongeveer 1.000 treinen (= 1/4 van alle treinen in België) aan dit strategische spoorknooppunt waarvan de infrastructuur op 2,5 jaar volledig wordt gemoderniseerd. Dit zorgt voor een nog hogere veiligheid en vlottere doorstroming van het treinverkeer langs Schaarbeek, enerzijds richting Brussel-Noord en de Noord-Zuidverbinding en anderzijds richting luchthaven, Leuven en Mechelen.

Vernieuwing van 5 km spoor en 31 wissels

Deze werken situeren zich in het sporencomplex of het rooster aan de vertakking Albertbrug in Schaarbeek. Sinds de zomer van 2016 werkt Infrabel er intensief aan de stapsgewijze omvorming en vernieuwing van de spoorinfrastructuur. In een zone van 800 meter worden de sporen en dwarsliggers uitgebroken en de ballast (steenslag) verwijderd, waarna de nieuwe spoorconfiguratie kan worden opgebouwd en verbeterd. Bepaalde bochten worden uit het traject verwijderd waardoor de treinen in een rechte lijn kunnen passeren en de snelheid kan worden verhoogd van 90 km/u tot 120 km/u. 

In totaal vernieuwt Infrabel 5 km spoor en plaatst het 31 nieuwe wissels. Die zijn van een eenvoudiger en nieuwer type dan de oude wissels die dateren uit de jaren ’70. De nieuwe 30 meter lange wissels worden geplaatst op betonnen dwarsliggers (in plaats van op houten dwarsliggers zoals vroeger) en zijn ook onderhoudsvriendelijker. Met behulp van verschillende werfkranen worden de geprefabriceerde wissels (ook dit weekend) aangevoerd over het spoor en ter hoogte van de Albertbrug op hun definitieve plaats bevestigd.

Plaatsen van 135 bovenleidingspalen en 26 km seinkabels

Daarnaast moderniseert Infrabel in die zone ook de bovenleiding en de seinen. Zo worden er in totaal ondermeer 135 bovenleidingspalen en 5 km rijdraad voor de bovenleiding vernieuwd. Voorts verplaatst Infrabel 19 seinen en legt de infrastructuurbeheerder maar liefst 26 km aan seinkabels. De overname van de seinen gebeurt eveneens in fasen en wordt afgestemd met het seinhuis Brussel-Noord dat deze spoorzone operationeel bedient.

De uitvoering van deze grootschalige vernieuwingswerken gebeurt in verschillende fasen. Momenteel is ongeveer de helft van alle werken afgerond. In de zomer van 2018 zitten de spoor-, bovenleidings- en seininrichtingswerken er op waarna Infrabel nog tot eind 2018 bepaalde afwerkingen zal doen. De totale investering voor de vernieuwing van het sporencomplex aan de Albertbrug bedraagt ongeveer 16 miljoen euro en komt de veiligheid, betrouwbaarheid en doorstroming van het treinverkeer ten goede.

Gefaseerde werken zonder impact voor het treinverkeer

De planning en coördinatie van de werken wordt minutieus voorbereid en opgevolgd door Infrabel. Tijdens de 60 werkweekends gespreid over de werkperiode van 2,5 jaar rijden bepaalde treinen soms over één spoor tussen Schaarbeek en Diegem, maar dit heeft nagenoeg geen impact voor het treinverkeer.

Het sporencomplex aan de Albertbrug in Schaarbeek vormt een strategisch knooppunt voor de dagelijks 1.000 treinen (reizigers- en goederentreinen) die er passeren:

  • in westelijke richting naar de stations van Schaarbeek en Brussel-Noord (en verder richting Noord-Zuidverbinding)
  • in oostelijke richting naar het vormingsstation van Schaarbeek (het vertrek- en aankomstpunt voor vele treinen) maar ook richting luchthaven, Leuven en Mechelen