Enkele meters onder de Schelde werkt Infrabel aan de veilige spoortunnel van morgen - 10/01/2013

Infrastructuurbeheerder Infrabel investeert ongeveer 30 miljoen euro in nog meer veiligheid in de Kennedyspoortunnel. Dat is een belangrijke spoorwegtunnel onder de Schelde ten zuiden van Antwerpen. Zo worden er in eerste instantie brandwerende panelen en een nieuwe noodverlichting geplaatst. Gedurende een twintigtal weekends zullen er geen treinen kunnen rijden in de tunnel. Om de reizigers te helpen is er een alternatieve treindienst en zijn er ook vervangbussen voorzien.

Een nog veiligere spoorwegtunnel

De Kennedytunnel werd door koning Boudewijn officieel geopend in 1969. Meer dan 40 jaar later moet de veiligheidsinfrastructuur van de spoortunnel gemoderniseerd worden. In een eerste fase zal Infrabel brandwerende panelen plaatsen tegen de wanden en het dak van de spoortunnel. Er wordt ook een nieuwe noodverlichting geplaatst en de betonnen koker wordt, tenslotte, grondig geïnspecteerd. In een latere fase zal Infrabel ook een nieuwe evacuatieschacht en diensttrap bouwen. Tenslotte worden er ook nog bijkomende veiligheidsuitrustingen geïnstalleerd. Al deze investeringen, zo’n 30 miljoen euro, zullen de spoortunnel nog veiliger maken.

Verschillende weekends tijdelijk geen treinverkeer mogelijk

Om veiligheidsredenen mogen er tijdens de werkzaamheden geen treinen rijden in de Kennedyspoortunnel. De spoorlijn tussen Sint-Niklaas en Antwerpen-Zuid wordt daarom tijdelijk buitendienst gesteld. Om het treinverkeer en de reizigers zo min mogelijk te hinderen, werkt Infrabel enkel tijdens het weekend. In de eerste fase zijn er in totaal een twintigtal weekends waar we zullen werken aan een nog betere veiligheid van de spoortunnel.

De weekendwerken beginnen telkens op zaterdag vanaf 13u30 en duren tot maandagmorgen 04u50.
Belangrijk! Infrabel werkt enkel in de tunnelkoker waar de treinen rijden. Voor het autoverkeer is er dus geen enkele hinder.

De geplande weekends in 2013
Januari: 12 en 13, 26 en 27

Juni: 1 en 2, 8 en 9

Februari: 2 en 3, 23 en 24Oktober: 12 en 13, 19 en 20, 26 en 27
Maart: 2 en 3, 23 en 24, 30 en 31November: 2 en 3, 30
April: 1, 6 en 7, 13 en 14, 20 en 21, 27 en 28December: 1, 7 en 8
Mei: 4 en 5, 11 en 12, 25 en 26 

Alternatieve treindienst en vervangbussen

Om de reizigers zo goed mogelijk te helpen, biedt spooroperator NMBS een alternatieve treindienst aan:

- De IC verbinding Rijsel-Kortrijk-Gent-Antwerpen Centraal rijdt tijdens de werken tot Sint-Niklaas. Daar kunnen de reizigers rekenen op een vervangende busdienst die tussen Sint-Niklaas en Antwerpen-Berchem rijdt.
- De IC verbinding Oostende-Gent-Antwerpen Centraal is in het uurrooster 4 minuten vervroegd en wordt beperkt tot Gent-Sint-Pieters. In Gent kunnen de reizigers overstappen op een andere trein die pendelt tussen Gent-Sint-Pieters en Antwerpen Centraal via Sint-Niklaas en Puurs.
- De L trein Lokeren-Antwerpen wordt afgeschaft. De pendeltrein tussen Gent-Sint-Pieters en Sint-Niklaas neemt de dienst over.
- De trein tussen Mechelen en Sint-Niklaas rijdt enkel tussen Mechelen en Puurs.

Reizigers die gebruik maken van de vervangbussen of met de trein omrijden, moeten rekening houden met een half uur extra reistijd.
Treinreizigers die van de kust komen en naar Antwerpen willen reizen, worden aangeraden om vanaf Gent om te rijden via Brussel.

Transparante communicatie voor de reizigers

Om alle treinreizigers te informeren hangen er in alle betrokken stations affiches uit met de werfinformatie. Op regelmatige basis worden de mensen geïnformeerd door de stationsomroepers. Daarnaast kan iedereen de meest recente treininformatie en uurroosters ook raadplegen via de websites: www.nmbs.be en www.railtime.be.

Enkele feiten en cijfers:

- Het gedeelte van de tunnel onder de Schelde bestaat uit twee kokers voor het autoverkeer, 1 koker voor    fietsers en 1 koker voor de treinen.
- Tijdens het weekend rijden er zo’n 200 treinen door de Kennedyspoortunnel.
- De volledige tunnel voor het treinverkeer is 10,50 meter breed en 1,6 km lang.
- Door de Kennedyspoortunnel loopt de spoorlijn 59: Antwerpen-Gent.
- Op 1 februari 1970 reed de eerste trein door de tunnel.
- De tunnel ligt 15 meter onder de zeespiegel.
- De tunnel werd genoemd naar John F. Kennedy, de 35e president van de Verenigde Staten.