Spoorlopen voorkomen

In 2017 vielen er 7 doden en 7 zwaargewonden door illegaal spoorlopen. Spoorlopers zijn mensen die langs of op het spoor lopen om bijvoorbeeld een kortere weg te nemen. Een zware balans en meteen ook een triest record. Nooit eerder werden er zoveel spoorlopers op het Belgische spoornet gemeld als vorig jaar.

Fenomeen spoorlopen

De gemiddelde spoorloper is een man tussen de 18 en 34 jaar oud. Hij is vaak een pendelaar en woont meestal in de buurt van spoorinfrastructuur. Zo blijkt uit onderzoek… De cijfers van 2017 tonen aan dat bijna de helft (45%) van alle spoorlopers dat deed om een kortere weg te nemen.

Gevolgen spoorlopen

Stiptheid

Naast al het menselijke leed zorgden spoorlopers ook voor heel wat vertraging: 140.312 minuten per jaar, omgerekend meer dan 6u per dag gemiddeld. 

Het is niet zo verwonderlijk dat spoorlopen grote vertragingen veroorzaakt bij het treinverkeer. De veiligheidsprocedure bepaalt immers dat wanneer een treinbestuurder mensen langs het spoor opmerkt, het treinverkeer onmiddellijk moet worden stilgelegd. De vertragingen die daaruit voortkomen, kunnen hoog oplopen. Bespaar de treinreizigers dit leed en gebruik altijd de tunnel, brug of beveiligde overweg in de buurt om het spoor veilig over te steken.

Trauma treinbestuurder

Niet alleen de spoorloper en de treinreiziger, maar ook de treinbestuurder zelf kan ernstige gevolgen ondervinden van gevaarlijk gedrag in de buurt van de sporen. Hij krijgt de schik van zijn leven als hij of zij iemand plots in de sporen ziet en alle remmen moet dichtgooien. Een persoonsaanrijding is voor treinbestuurders een bijzonder traumatiserende ervaring.

Acties Infrabel tegen spoorlopen

Ook al heeft onwettig spoorlopen grote gevolgen voor de stiptheid toch blijft voor Infrabel veiligheid dé prioriteit. Om die reden is Infrabel volop bezig met het beveiligen van de gevoeligste punten en het voorzien van verschillende technische en infrastructurele maatregelen tegen spoorlopen:

Anti-trespass panel
  • Installatie van struikelmatten: Deze matten maken het – door hun oneffenheid – spoorlopers bijna onmogelijk om het spoor over te steken.
  • Afsluitingen: Rond de gevoelige zones worden afsluitingen geïnstalleerd. Hierin bestaan twee soorten: natuurlijke omheiningen zoals een dicht struikgewas of artificiële omheiningen zoals hekken.
  • Verbodsborden: Er worden nieuwe verbodsborden geplaatst aan de perronrand.
  • Om mensen blijvend bewust te maken van de gevaren en andere gevolgen van spoorlopen is sensibilisering nodig. Daarom voert Infrabel regelmatig bewustmakingscampagnes. Bovendien worden in samenwerking met de NMBS (Securail) en de Spoorwegpolitie regelmatig grootschalige controle-acties op touw gezet om spoorlopers te betrappen en te beboeten. Hier vind je een overzicht van al onze bewustmakingscampagnes rond spoorlopen.

Veilig op het perron wachten

Blijf op een veilige afstand

Treinen zijn heel snel en zwaar waardoor ze een enorme turbulentie creëren tijdens het voorbijrijden. Die is zo krachtig, dat u zomaar onder de trein zou kunnen worden getrokken als u te dicht bij de perronrand staat. Om reizigers eraan te herinneren dat ze op een veilige afstand moet blijven, brengt Infrabel op de perrons markeringen aan, zoals een gele veiligheidslijn of noppentegels.

In stations rijden treinen soms aan hoge snelheid door zonder te stoppen. Een trein in doorrit wordt aangekondigd, zodat u tijdig op een veilige afstand kan staan.

Iets op de sporen laten vallen?

Gewoon laten liggen en de hulp van het stationspersoneel inroepen.

Veranderen van perron?

Zomaar de sporen oversteken is levensgevaarlijk. Maak altijd gebruik van een beveiligde doorgang om naar een ander perron te gaan. Dat kan een voetgangersbrug, een ondergrondse doorgang of een beveiligde overweg zijn. Uw leven is toch een kleine omweg waard?

Meer hierover