Vader en 2 peuters laten het leven aan een overweg - 12/06/2018

Een 35-jarige vader en zijn 2 jonge kinderen overlijden bij een aanrijding door een trein aan een overweg. Het seininrichtingssysteem werkte nochtans perfect.

Gelukkig gaat het hier om een “crash test” met mannequinpoppen. Maar de resultaten van deze wetenschappelijk onderbouwde test liegen er niet om: niemand zou dit ongeval hebben overleefd! 

Crash test voor didactische doeleinden: een wereldprimeur!

Ondanks de vele campagnes en sensibiliseringsacties neemt het aantal ongevallen aan overwegen niet af. In 2017 deden er zich 51 ongevallen voor, waarbij 9 personen het leven lieten. Deze crashtest herinnert iedereen eraan hoe belangrijk het is om de signalisatie aan overwegen te respecteren. 

Het is de allereerste keer dat een “crash test” met een trein en een wegvoertuig werd georganiseerd voor wetenschappelijke en didactische doeleinden. Bij deze wereldprimeur zijn verschillende partners betrokken. Tijdens het ongeval voert Vias Institute metingen uit op het voertuig. De brandweer van Bergen staat in voor de evacuatie van de 3 “slachtoffers” en de federale spoorwegpolitie maakt van de test gebruik om jonge politiemensen op te leiden over dit soort ongevallen en Infrabel om te werken aan het herstel van de spoorinfrastructuur. 

> Naar de campagne van Infrabel

Levensecht, maar veiligheid blijft absolute prioriteit

Een wagen staat vast op een overweg in Frameries (Bergen), terwijl een trein in aantocht is. Het scenario is uit het leven gegrepen want zulke incidenten doen zich elke week voor!

Een lege locomotief wordt door een onbemande locomotief voortgeduwd. Die laatste remt af en laat de lege locomotief los, waarna die met een snelheid van 75km/h botst tegen de stilstaande auto. Om de lege locomotief tot stilstand te brengen, werden 9 verschillende veiligheidssystemen voorzien, die 5 keer op voorhand met succes uitgetest werden. Het eerste veiligheidssysteem werkte zoals het hoorde en de trein kwam 150m na de botsing veilig tot stilstand.

Tijdens de test was veiligheid steeds de absolute prioriteit! Daarom stelde Infrabel het spoor buiten dienst, werd een zone van 2km rond de crash test beveiligd en bewaakten de Spoorwegpolitie en Securail alle overwegen binnen die zone. Ook de lokale politie was aanwezig om de veiligheid op de site te verzekeren. Voor de aanvang van de test waren er drones uitgestuurd om de site te controleren op eventuele kijklustigen. De ploegen van Infrabel stonden opgesteld aan de enige woning langs het treintraject. Voor de treinreizigers was er geen enkele hinder want tijdens het weekend is er geen treinverkeer op die lijn.

Een unieke, transversale campagne

Een tiental camera’s filmden de crash. De betrokken partners gebruiken de filmbeelden voor hun eigen sensibiliseringscampagne. Deze transversale campagne brengt verschillende disciplines samen die deze problematiek vanuit hun eigen domein benaderen, maar telkens tot dezelfde conclusie komen. Dat maakt deze communicatieactie zo uniek!

Bekijk hier de campagne van Infrabel

Bekijk hier de campagne van VIAS

De campagne, die werd bedacht en ontwikkeld door de teams van Infrabel van de regio Bergen, kwam tot stand in samenwerking met VIAS en de SPC (Spoorwegpolitie), de lokale politie, Securail, de gemeentelijke overheden van Frameries en Genly, en het bedrijf SDC dat het autowrak aanleverde voor de “crash test”.