Schuman-Josafat tunnel in gebruik genomen - 04/04/2016

Sinds maandagochtend 4 april 2016 rijden er voor het eerst treinen door de nieuwe Schuman-Josafat tunnel. Dankzij deze tunnel kunnen we de mobiliteit in en rond de hoofdstad verder verbeteren.  De ingebruikname van de nieuwe spoorverbinding is een goede zaak voor de bereikbaarheid van de luchthaven. 

Tussen Meiser en Merode, het verbindingsstuk tussen de nieuwe tunnel en de bestaande tunnel van Lijn 26. De foto werd genomen twee maanden vóór de indienststelling van de nieuwe Lijn 161A.

Nieuwe en snellere verbindingen met de luchthaven

De Schuman-Josafat tunnel is een nieuwe, rechtstreekse spoorlijn tussen het station Brussel-Schuman op de lijn 161 (Namen-Brussel) en de lijn 26 (Halle-Vilvoorde). Dankzij deze ondergrondse spoorverbinding zijn de lijnen 161 en 124 (Charleroi-Brussel) voortaan rechtstreeks verbonden met de luchthaven. En dit zonder de bestaande Noord-Zuidverbinding extra te belasten. 

De nieuwe treinverbindingen tussen het zuidoosten en het noordoosten van Brussel zijn goed nieuws voor de bereikbaarheid van Brussels Airport. Een rit vanuit Brussel-Schuman naar de luchthaven duurt nu nog slechts 16 minuten in plaats van dubbel zo veel vroeger. 

Ook voor andere treinverbindingen opent de tunnel nieuwe mogelijkheden. Hij verbindt de Europese wijk met verschillende belangrijke steden (o.a. Dinant, Namen, Ottignies, Charleroi, Nijvel). Daarnaast is de Europese wijk nu ook sneller bereikbaar vanuit steden zoals Leuven, Mechelen en Vilvoorde.

De Schuman-Josafat tunnel is 1250 meter lang en ligt gemiddeld 15 meter onder de grond. 

Een van de grootste werven ooit in Brusssel

De bouw van de Schuman-Josafattunnel was op zijn zachtst gezegd een technische uitdaging. Gezien de ligging van de tunnel in het hart van Brussel, was het onmogelijk om een ondergrondse tunnel te graven met een tunnelboormachine. Daarvoor waren er te veel obstakels in de ondergrond: ondergrondse parkings, metrostation, wegtunnel enz. Daarom moest de tunnel met de hand uitgegraven zoals in de mijnbouw. Tijdens de hele duur van de werken bleef het station in gebruik en bleven treinen en metro's rijden. De nabijgelegen huizen 24u op 24 bewaakt door meetapparatuur om eventuele verzakkingen onmiddellijk vast te kunnen stellen.

Samen met de bouw van de tunnel werd ook het bestaande metro- en treinstation Brussel-Schuman volledig vernieuwd en omgetoverd tot een multimodaal knooppunt. Reizigers kunnen er vlot overstappen tussen trein, metro en bus. 

Related items