Nooit eerder zo veel meldingen van spoorlopen in België - 01/02/2018

2017 was een zwart jaar op het vlak van spoorlopen.  7 mensen lieten het leven en nog 7 anderen raakten zwaargewond. Spoorlopers veroorzaakten dagelijks meer dan 6u vertraging. Een zware balans en meteen ook een triest record. Nooit eerder werden er zoveel spoorlopers op het Belgische spoornet gemeld als vorig jaar.

Recordaantal meldingen spoorlopers

Het aantal spoorlopers piekte in 2017, ondanks alle maatregelen. Niet minder dan 807 keer kwam er een melding binnen over mensen die op, over of naast de sporen liepen op plaatsen waar dat verboden is. Het aantal meldingen in 2017 steeg met 16% in vergelijking met 2016. Nooit eerder zijn er zo veel officiële meldingen binnengekomen.

Dodelijke tol

Spoorlopen is levensgevaarlijk. In 2017 vielen er 7 dodelijke slachtoffers en 7 zwaargewonden. Onder de slachtoffers verschillende jongeren.

Het gevaar van spoorlopen wordt te vaak gebanaliseerd. Heel wat mensen denken dat ze snel de sporen veilig kunnen oversteken. Ze schatten de snelheid van een aankomende trein verkeerd in. Of ze steken de sporen over na het voorbijrijden van een trein en beseffen niet dat er ook nog een trein uit de andere richting kan komen.

Spoorlopen 2012 2013 2014 2015 2016  

2017*

Aantal meldingen 478 477 509 573 679 807
Dodelijke slachtoffers 2 9 9 4 7 7
Zwaargewonden 5 4 7 3 1 7
Minuten vertraging 66.039 54.777 62.741 112.327 118.872 140.312

* Voorlopige cijfers 2017

Spoorlopen veroorzaakt meer dan 6u vertraging per dag

Spoorlopers zetten de stiptheid van het treinverkeer zwaar onder druk. Naast al het menselijke leed, veroorzaakten spoorlopers vorig jaar ook 140.312 minuten vertraging voor het treinverkeer. Dat komt neer op meer dan 6u vertraging per dag voor de reizigers.

Spoorlopen voor een kortere weg

De gemiddelde spoorloper is een man tussen de 18 en 34 jaar oud. Hij is vaak een pendelaar en woont meestal in de buurt van spoorinfrastructuur. Zo blijkt uit onderzoek… De cijfers van 2017 tonen aan dat bijna de helft (45%) van alle spoorlopers dat deed om een kortere weg te nemen.

Reden spoorlopen %
Kortere weg 46%
Verzamelplaats 20%
Plaats om te wandelen 16%
Risico opzoeken 8%
Verloren voorwerpen in het spoor 4%
Angst om onderdoorgang te gebruiken 4%
Herdenkingsplaats 2%

 

Er zijn in totaal 53 hotspots op het Belgische spoorwegnet (29 in stations en stopplaatsen, 17 op het spoorwegnet en 7 aan overwegen). Dat zijn plaatsen op het spoorwegdomein waar er vaker aan spoorlopen wordt gedaan. De helft van het aantal gemelde gevallen van spoorlopen gebeurt op 11% van het spoorwegnet.

Blijven inzetten op maatregelen

Er wordt al verschillende jaren ingezet op tal van maatregelen om het levensgevaarlijke fenomeen van spoorlopen in te dijken. De eerste prioriteit blijft het aanpakken en beveiligen van de hotspots:

  • Controles van de politie en Securail (NMBS)
  • Sensibiliseringsacties (Infrabel)
  • Afsluitingen en verbodsborden (Infrabel)
  • Camerabewaking (Infrabel)
  • Struikelmatten (Infrabel)

Infrabel roept nogmaals op om de veiligheidsregels te respecteren en nooit over de sporen te lopen waar dat verboden is.