Nieuw ventilatiesysteem voor de Noord-Zuidverbinding - 26/06/2018

De moderniseringswerken in de Brusselse Noord-Zuidverbinding draaien op volle toeren. In de komende weken wordt het ventilatiesysteem volledig vernieuwd. Tijdens deze nieuwe, belangrijke fase worden nieuwe ventilatoren geplaatst, zodat de Noord-Zuidverbinding, die in 1952 in gebruik werd genomen, aan de strenge huidige normen voldoet.

De ongeveer 2 km lange tunnel van de Noord-Zuidverbinding werd uitgerust met 3 ventilatie-eenheden. Elke eenheid telt 3 tot 5 ventilatoren met een diameter van 3 meter. Sinds de ingebruikname van het kunstwerk in 1952 regelt dit systeem de aanvoer van frisse lucht voor de reizigers.

Ventilatie- en afzuigsysteem

Deze ventilatoren waren niet ontworpen om in geval van brand rook af te voeren. In het kader van de moderniseringswerken van de Noord-Zuidverbinding besloot Infrabel om dit verouderde ventilatiesysteem te vervangen door een systeem met een dubbele functie dat 6 keer zo krachtig is (315 kW/ventilator) en tegelijkertijd lucht aanvoert en rook afzuigt. Op het vlak van brandveiligheid is dit dus een heuse verbetering.

Deze vervangingswerken zijn geen sinecure, want het gaat om enorme ventilatoren die ter plaatse met een snijbrander moeten worden versneden. Daarna worden de nieuwe ventilatoren in afzonderlijke onderdelen ter plaatse gebracht en gemonteerd. Deze werken worden momenteel in Brussel-Centraal uitgevoerd. Nadat het systeem volledig is getest, wordt het tegen eind 2018 in gebruik genomen.

Modernisering, beveiliging en instandhouding van de Noord-Zuidverbinding

De renovatie van de Noord-Zuidverbinding begon in 2014. De vernieuwingswerken zijn nodig zodat dit historische kunstwerk voldoet aan de huidige strenge normen op het vlak van exploitatieveiligheid. Naast de vervanging van het ventilatiesysteem betekent deze modernisering ook dat de bovenleiding wordt vervangen, dat er afgesloten wanden komen tussen de 3 tunnelkokers, en dat er een nieuwe seininrichting wordt geïnstalleerd. Daarnaast worden ook 3 nieuwe noodtoegangen (de tunnel heeft er 5 in totaal) en 4 km nieuwe waterleidingen met zeer hoog debiet voor de brandweer voorzien, evenals nieuwe verlichting, detectiecamera’s voor indringers, 11 km dienstpaden voor noodevacuatie en nieuwe telefoons.

De werken zullen tegen eind 2018 klaar zijn en vinden hoofdzakelijk 's nachts en in het weekend plaats om de impact op het treinverkeer te beperken. Hierdoor hebben de werken vrijwel geen gevolgen voor de stiptheid van de treinen.