Een labotrein om de infrastructuur te controleren - 03/08/2017

De IRIS 320 is een unieke TGV, gemakkelijk te herkennen aan zijn witte en grijze kleuren. De IRIS is uitgerust met tientallen sensoren en meetsystemen die we momenteel lenen van SNCF. Met 10 ritten per jaar tussen Brussel-Zuid en de Franse grens, aan 320 km/h, inspecteert deze meettrein preventief de specifieke seininrichting op dit traject.

​Met ongeveer 31 500 treinen vorig jaar, is deze hogesnelheidslijn die in dienst werd genomen in 1997, de drukst bereden HSL van ons land.. Hierdoor is de HSL1 uitgerust met een specifiek seininrichtingssysteem, de TVM. Een systeem dat overal op het hogesnelheidsnet in Frankrijk wordt gebruikt.

Infrabel vroeg aan SNCF om de seininrichting op het 71 km lange traject tussen Brussel-Zuid en de Franse grens preventief te inspecteren met de IRIS 320 (Inspection Rapide des Installations de Sécurité à 320 km/h). Op die manier moet Infrabel niet investeren in dure meetapparatuur die enkel kan gebruikt worden op dit stuk van ons spoorwegnet. Om de vijf à negen rijdt de IRIS 320, die elk jaar meer dan 16 0000 km aflegt op het Franse net, op de Belgische sporen. Aan een snelheid van 320 km/u en zonder het normale treinverkeer te hinderen, controleert de IRIS de goede werking van de spoorstroomkringen en de kwaliteit van het signaal van de seinen in de stuurpost van de HST.

Een unieke technologie

De IRIS 320, waarvan er slechts één exemplaar bestaat, is een echte laboratoriumtrein en bestaat uit 8 rijtuigen en 2 locomotieven. Tijdens de rit zijn er naast de 2 bestuurders ook 5 technici aan boord die de gegevens van 75 sensoren, 17 meetsystemen en verschillende camera’s analyseren. Het verzamelen van de informatie over de seininrichting, de bovenleiding en de sporen in Belgiëen Frankrijk, gebeurt in real time. Dankzij de snel doorgestuurde resultaten aan Infrabel, kunnen de technici die instaan voor het onderhoud van de HSL1 de nodige werken op tijd inplannen.

De controles van de IRIS 320, in combinatie met de dagelijkse controles te voet en de regelmatige inspecties van de bovenleiding en sporen door onze eigen meettreinen, laten ons toe om een veilig en vlot treinverkeer te garanderen op de eerste grensoverschrijdende hogesnelheidslijn ter wereld.