Infrabel moet treinverkeer op bepaalde spoorlijnen onderbreken wegens nieuwe veiligheidseisen - 08/06/2018

Infrabel mag niet langer werken met zwaar werfmaterieel uitvoeren in de buurt van een spoor in dienst. Dat is de beslissing van de Dienst Veiligheid- en Interoperabiliteit van de Spoorwegen (DVIS). Om deze maatregel na te leven, is Infrabel verplicht om het treinverkeer op sommige spoorlijnen volledig te onderbreken. De eerste gevolgen voor het treinverkeer worden dit weekend in de regio Doornik verwacht.

Travaux

Vernieuwing van de veiligheidsvergunning bij DVIS

Om de 5 jaar moet Infrabel een nieuwe veiligheidsvergunning aanvragen bij DVIS.  Dit document bevat een reeks eisen om het veilige ontwerp, onderhoud en exploitatie van de spoorinfrastructuur te garanderen.

Op 18 mei 2018 werd deze vergunning door DVIS officieel aan Infrabel verleend. De vergunning is geldig van 22 mei 2018 tot 21 mei 2023.  DVIS koppelde er echter voorwaarden aan vast die heel wat beperkingen inhouden.

Verbod om zwaar werfmaterieel te gebruiken in de buurt van een spoor in dienst

Tot nu toe mochten de werken met zwaar werfmaterieel worden uitgevoerd op een spoor buiten dienst, terwijl verkeer op het nevenliggende spoor toegelaten was. Bij elke doortocht van een trein was er een strikte procedure van toepassing om de vrije doorgang op het tweede spoor te verzekeren. Bij deze procedure, "S460" genoemd, was er altijd een medewerker met een hele specifieke rol op het terrein aanwezig.  Deze medewerker stond via radio of gsm in contact met het seinhuis en zag erop toe dat de reizigers- of goederentreinen vrije doorgang op het spoor hadden.

De gevolgen van deze beslissing zijn zeer ernstig voor Infrabel. Tijdens de werken zullen de sporen voortaan volledig buiten dienst moeten worden gesteld. Wanneer er een potentieel risico bestaat op indringing met zware werktuigen in het spoor dat grenst aan het spoor waar gewerkt wordt, geldt deze verplichting nu voor de volledige duur van de werkzaamheden.

Naleving van de DVIS-vereisten door Infrabel

Infrabel is uiteraard verplicht de beslissing van DVIS toe te passen. Zonder overgangsperiode heeft dit echter een grote impact. Dit betekent namelijk dat de beslissing onmiddellijk moet worden uitgevoerd, waardoor het bedrijf weinig tijd heeft om de nodige schikkingen te treffen. De organisatie van heel wat toekomstige werven moet over een volledig andere boeg worden gegooid.

Gevolgen voor de toekomst

Naargelang de betrokken werken hebben deze beperkingen uiteenlopende gevolgen. Het kan gaan om:

  • Onderhouds- of herstellingswerken die niet uitgevoerd kunnen worden, waardoor bepaalde sporen/baanvakken buiten dienst worden gesteld;
  • een negatieve impact op de stiptheid wanneer onderhoudswerken geschrapt moeten worden (= wat leidt tot snelheidsbeperkingen op het betrokken spoor);
  • financieel verlies wanneer geplande investeringswerkzaamheden geannuleerd moeten worden;
  • technische werkloosheid bij de betrokken teams (interne medewerkers of onderaannemers),...

Eerste impact: Doornik

Door de nieuwe verplichtingen om sporen buiten dienst te stellen, zullen de eerste gevolgen dit weekend in Doornik al voelbaar zijn. In het kader van de vernieuwing van 3 wissels aan de "zuidelijke" uitrit van het station, dienden 2 van de 4 sporen te worden onderbroken: een spoor op lijn 94 "Doornik-Brussel" en een ander op lijn 78 "Doornik-Bergen".

Als gevolg van het verbod op de procedure "S460", zal de lijn naar Bergen volledig buiten dienst worden gesteld. Dit heeft een impact op ongeveer 80 treinen. Ze zullen ofwel vertragingen oplopen of geschrapt worden. Gezien de korte tijdsspanne is het moeilijk om oplossingen aan te bieden die alle klanten tevreden kunnen stellen.

Andere te verwachten impact in Wallonië

Op andere spoorlijnen heeft Infrabel besloten om langer ’s nachts te werken (wanneer het treinverkeer volledig is onderbroken) om de noodzakelijke werven goed te kunnen uitvoeren. Momenteel is er impact op volgende baanvakken:

  • “Marloie - Rochefort” en “Libramont - Aarlen” op de lijn 162 Namen-Aarlen
  • “Bergen - Jurbeke” op de lijn 96 Bergen-Brussel
Impact in Vlaanderen

De impact op het treinverkeer in Vlaanderen ten gevolge van de werken in Wallonië is momenteel beperkt. Een trein vanuit Geraardsbergen die via Aat naar Bergen rijdt, zal worden beperkt tot Jurbise.