Geslaagde rampoefening in de Brusselse Noord-Zuidverbinding - 03/12/2018

In de nacht van zaterdag op zondag heeft Infrabel samen met heel wat partners een grootschalige rampoefening gehouden in de Brusselse Noord-Zuidverbinding. Het doel? De veiligheidsuitrustingen, evacuatie- en interventieprocedures, en de samenwerking tussen de partners testen. Een geslaagde en meteen de grootste rampoefening in de geschiedenis van de Noord-Zuidverbinding.

Exercice catastrophe jonction Nord-Midi

In de nacht van zaterdag 1 december op zondag 2 december hebben Infrabel, de brandweer, de medische en sociale diensten, de Federale Spoorwegpolitie, de diensten van de DIRCO, de lokale politie en Securail een grootschalige rampoefening georganiseerd in de Brusselse Noord-Zuidverbinding.

Meer dan 200 figuranten en tientallen hulpverleners

De reddingsoperatie leek levensecht mede door de 200 figuranten die hieraan deelnamen. De rampoefening was bedoeld om de nieuwe uitrustingen van de tunnel te testen, alsook de nieuwe evacuatie- en interventieprocedures, en daarbij de samenwerking tussen alle actoren die betrokken zijn bij het crisisbeheer, te testen. Voor de Federale Spoorwegpolitie is zo’n oefening van groot belang om haar teams op die manier te leren omgaan met noodsituaties en de coördinatie met de verschillende actoren op het terrein te verbeteren.

Nieuwe veiligheidsuitrustingen

De oefening is een essentiële stap met het oog op de certificering door DVIS (Dienst voor Veiligheid en Interoperabiliteit van de Spoorwegen) van de nieuwe veiligheidsuitrustingen die zijn aangebracht in de Noord-Zuidverbinding.

Er werd de afgelopen 4 jaar hard gewerkt aan de modernisering van de Noord-Zuidverbinding, met de bedoeling te voldoen aan de modernste eisen op het vlak van veiligheid en betrouwbaarheid. Zo kwamen er o.a. 3 extra nooduitgangen, een 4 km lange nieuwe waterleiding en 15 kasten met noodmateriaal voor de brandweer bij. De tunnel is nu uitgerust met 1.200 verlichtingstoestellen en noodverlichtingen en een honderdtal camera's. Daarnaast werden er ook 80 noodtelefoons geïnstalleerd.

Exercice catastrophe jonction Nord-Midi

Slim rookafvoersysteem

In het kader van de moderniseringswerken werd eveneens een nieuw ventilatiesysteem geïnstalleerd in de tunnel. Bij brand wordt het ventilatiesysteem automatisch geactiveerd en de locatie van de brand nauwkeurig bepaald. Het systeem bepaalt op basis van die gegevens met welk van de 29 scenario’s, die samen met de hulpdiensten werden opgesteld, de rook het snelst wordt afgevoerd. Sommige ventilatoren voeren dus lucht aan, andere zuigen lucht af.

Daarvoor werd de tunnel vorig jaar in verschillende compartimenten opgedeeld. De brandwerende muren zorgen voor een afscheiding tussen de drie kokers van de spoorverbinding. Tijdens de rampoefening werd duidelijk dat de muren ervoor zorgen dat een brand minder gemakkelijk overslaat naar de aanpalende kokers.

Balans: geslaagd!

Al deze veiligheidsuitrustingen, maar ook de evacuatie- en de interventieprocedures en de samenwerking tussen de verschillende partners werd uitvoerig getest dankzij deze rampoefening. Achteraf was iedereen het erover eens: we kunnen spreken van een geslaagde en meteen de grootste rampoefening in de geschiedenis van de Noord-Zuidverbinding!

Bedankt aan alle vrijwillige figuranten en aan de verschillende partners en hulpverleners. Zonder jullie was een crisisoefening van deze omvang niet mogelijk geweest!