GEN-infrastructuurwerken hervat - 28/03/2018

Infrabel hervat vandaag, op 28 maart 2018, officieel de GEN-werkzaamheden in aanwezigheid van eerste minister Charles Michel en federaal minister van Mobiliteit François Bellot. Deze herstart is mogelijk dankzij een bijkomende financiering van de federale regering.

Herstart GEN-werken door extra middelen

Deze ochtend startte Infrabel de GEN-werkzaamheden officieel opnieuw op in aanwezigheid van premier Charles Michel en federaal minister van Mobiliteit François Bellot. Deze heropstart is mogelijk dankzij een bijdrage van de federale regering. De regering besliste eind 2017 immers om 1 miljard euro uit te trekken voor de uitvoering van een reeks projecten die van strategisch belang zijn voor de spoormobiliteit. Naast dit miljard zijn er nog gewestelijke prefinancieringen en het restsaldo in het GEN-fonds. Deze financiële middelen vormen samen ons ‘Strategisch Meerjarenplan 2018-2031’.

Brussel-Ottignies (spoorlijn 161)

Voor de heropstart van de werf beslisten Infrabel en NMBS samen om voortaan ‘baanvak per baanvak’ te werken. De werken starten op lijn 161 (Brussel-Ottignies), tussen het station van Watermaal en de inrit van Terhulpen. De overstap naar 4 sporen op dit spoorgedeelte komt de exploitatie ten goede en levert rechtstreekse winst op voor de reizigers. De ingebruikname is gepland tegen 2024.

De werkzaamheden omvatten meer bepaald de aanleg van de fundering van de spoorstaven, de aanleg van de nieuwe sporen en de plaatsing van de seininrichting, de beveiligingsuitrusting en de bovenleiding. De uitdaging voor Infrabel en TUC RAIL is om deze werken uit te voeren zonder dat dit een weerslag heeft op de regelmaat van het treinverkeer en zonder het treinverkeer te onderbreken. De uitdaging voor de betrokken ploegen is om dit grote project in goede banen te leiden terwijl het normale treinverkeer blijft rijden. Bovendien moeten op sommige plaatsen oude en nieuwe sporen elkaar kruisen. ​

Het tweede deel, tussen Ottignies en de vertakking richting Louvain-la-Neuve, start binnenkort. Door de kortere afstand (2 km) en het feit dat er voor deze werkzaamheden geen sporen verplaatst moeten worden, zal dit project in december 2023 klaar zijn. Tussen ‘Bakenbos’ en ‘Ottignies’, het derde en laatste deel van de lijn 161, zullen de werkzaamheden binnen 2 jaar opnieuw van start gaan. Tegen eind 2026 moet dit deel volledig viersporig zijn. De moderniseringswerken aan het station van Ottignies en de stationsomgeving zullen klaar zijn tegen 2029.

Brussel - Nijvel (Spoorlijn 124)

In de tweede helft van dit jaar wordt de werf tussen Waterloo en Eigenbrakel opnieuw opgestart. De ingebruikname van de 4 sporen op het spoorgedeelte ‘Waterloo - Braine-Alliance’ en de opening van stopplaats Moensberg (Ukkel) zijn gepland voor 2025. De werken burgerlijke bouwkunde zijn op slechts ongeveer 1/3 van de totale afstand van 23 km klaar. In Vlaanderen en Brussel kunnen de werken pas opnieuw worden opgestart als er nieuwe vergunningen worden afgeleverd.

Het GEN: een hertekende mobiliteit rond Brussel

Het GEN - Gewestelijk Expresnet - komt in de eerste plaats neer op het viersporig maken van 5 grote spoorassen binnen een straal van 30 km rond Brussel. Dankzij deze verdubbelde capaciteit kunnen de rechtstreekse treinen over de twee middelste sporen rijden. Lokale treinen kunnen op de buitenste sporen blijven rijden. Het aanbod voor de reizigers wordt zo uitgebreid met de mogelijkheid om elk kwartier een lokale trein te laten rijden.