Met de fiets op verkenning langs de bypass van Mechelen - 25/04/2018

Op 25 april gingen Bellot, de minister van Mobiliteit en Luc Lallemand, ter gelegenheid van het persbezoek, met de fiets op verkenning langs de spoorbypass van Mechelen. Tijdens het persbezoek werd toelichting gegeven over de voortgang van het project.

Luc Lallemand ByPass Mechelen

Ter gelegenheid van het eerder ongewone persbezoek dat vandaag plaatsvond, kropen Bellot, minister van Mobiliteit en Luc Lallemand op de fiets om de werf en de talrijke kunstwerken van dichtbij te bezichtigen.

Einde van de werken gepland tegen 2019

Sinds begin dit jaar voert Infrabel werken uit aan de spoorinfrastructuur. Over de volledige lengte van de 6,4km lange bypass komen twee nieuwe sporen. Er worden in totaal 9.000 dwarsliggers en 6 wissels geplaatst. Daarnaast zijn er ook 8 seinen, 16 ETCS-bakens, 3 seininrichtingsketen en 16km bovenleiding voorzien. In het station van Mechelen worden ook twee nieuwe perrons aangelegd. De treinen zullen voortaan 160km/u kunnen rijden in plaats van 100km/u.

Voor een betere mobiliteit

De spoorbypass wordt enerzijds aangesloten op de lijn Schaarbeek-Mechelen, en anderzijds op de spoorverbinding van de Diabolo, die beide in juni 2012 in gebruik werden genomen. De bypass werd aangelegd om de capaciteit op de verbinding Brussel-Mechelen-Antwerpen-Nederland te verhogen.

Bedoeling is de spoorlijn tegen eind 2019, na de laatste testritten, in gebruik te nemen. Deze eindfase luidt tevens de voltooiing van het HSL-net in. De werken worden gecoördineerd door TUC RAIL, het studiebureau van Infrabel voor project management en de uitvoering van de werken.

Meer informatie over de spoorbypass van Mechelen.