Drones in de strijd tegen kabeldiefstallen? - 14/11/2018

Op 13 november voerde Infrabel de eerste Belgische nachtvlucht met een civiele drone buiten oogbereik van de piloot uit. Als de wetgeving verder evolueert, zou Infrabel binnen enkele maanden dergelijke vluchten kunnen inzetten in de strijd tegen kabeldiefstallen.

Naar een evolutie van de wetgeving

Binnen het huidig wettelijk kader mag Infrabel, ook boven zijn eigen spoornet, geen luchttoezicht uitvoeren met behulp van mobiele camera’s.

Voor deze eerste test verkreeg Infrabel een vrijstelling van het DGLV (Directoraat-Generaal Luchtvaart). Deze vlucht, die werd uitgevoerd in aanwezigheid van een delegatie van de SPC (spoorwegpolitie), toonde aan hoe makkelijk dit materiaal inzetbaar is en welke veiligheidsgaranties het biedt.

Indien er dankzij deze test de komende maanden een wetgevende doorbraak zou komen, zou Infrabel dergelijke vluchten snel kunnen inzetten in de strijd tegen kabeldiefstallen. De SPC-teams op de grond zouden dan makkelijker en sneller kunnen optreden wanneer er in de nabijheid van de sporen verdacht gedrag wordt gedetecteerd.

Technologie vandaag al in gebruik bij SNCF

Deze drone, uitgerust met twee camera’s, waarvan één met thermische nachtvisie, werd ontwikkeld door  het bedrijf Delair en wordt in Frankrijk al jarenlang gebruikt voor bewakingsopdrachten boven de spoorinfrastructuur. De bediening van de drone gebeurt vooral computergestuurd op basis van vooraf ingevoerde GPS-coördinaten. Een operator-piloot kan, op elk moment, en in het bijzonder tijdens de landing, de bediening handmatig overnemen.

Enkele cijfers over de drone:

  • Gewicht: 15kg
  • Spanwijdte: 3,3m
  • Kruissnelheid: 50km/u
  • Actieradius: 30km
  • Autonomie: 1u30