Infrabel kent ETCS-contract toe aan Siemens – Cofely Fabricom - 14/10/2014

Vandaag, dinsdag 14 oktober, heeft de Raad van Bestuur van Infrabel het contract voor de uitrusting van het spoornet met het Europese veiligheidssysteem ETCS (European Train Control System) niveau 2 toegekend aan de tijdelijke handelsvereniging Siemens – Cofely Fabricom. De waarde van dit contract bedraagt 510 miljoen euro en zorgt voor een progressieve verhoging van de spoorveiligheid op het Belgische netwerk.

Toekenning van het ETCS-contract

De oproep tot kandidatuurstelling werd midden 2011 gelanceerd, en verschillende bedrijven stuurden hiervoor dossiers in. Infrabel voerde een verregaande technische en kwalitatieve analyse uit van de dossiers, en na een “Best and Final Offer” werd uiteindelijk op basis van de beste prijs-kwaliteitverhouding gekozen voor THV Siemens – Cofely Fabricom.

Laatste stap in de uitrol van het Masterplan ETCS

Dit ETCS-contract betreft de levering en de diensten voor de implementatie van ETCS niveau 2 of ERTMS (het European Rail Traffic Management System). Het contract beslaat de periode van 2014 tot en met 2022, waarna de hele Belgische spoorinfrastructuur zal uitgerust zijn met ETCS. Dit stemt volledig overeen met de planning van het Masterplan ETCS.

Permanente snelheidscontrole

ETCS garandeert een permanente controle en snelheidsbewaking van de treinrit en zorgt voor een automatische remming wanneer de trein voorbij een rood sein rijdt of zich niet aan de maximum toegelaten snelheid houdt.

Bovendien zorgt ETCS niveau 2 ervoor dat de trein continu wordt geïnformeerd over elk sein dat voor hem wordt geopend, wat de capaciteit van de lijn en de vlotheid van de rit verbetert. Omgekeerd wordt ook de positie en de snelheid van de trein doorgestuurd naar de seinpost wat toelaat om het verloop van het treinverkeer beter op te volgen.

Eén van de veiligste Europese spoornetten

Momenteel is ongeveer 10,5% (681 km) van de hoofdsporen op het Belgische spoornet (6.472 km) uitgerust met ETCS. Anno 2014 beschikt daarnaast ook 96,2% van het totale netwerk  over andere veiligheidssystemen.

Overeenkomstig het Masterplan ETCS werkt Infrabel permanent verder aan de implementatie van ETCS op al zijn spoorlijnen tegen eind 2022. Dankzij de uitvoering van dit plan zal België een plaats veroveren in de top 3 van de veiligste spoorwegnetten in Europa. Tegen eind 2015 zal er, samen met andere veiligheidssystemen, een efficiëntiedekking van 99,99% gelden op het ganse spoorwegnet.

Meer weten over de veiligheidsacties van Infrabel? www.infrabel.be/veiligheid