Infrabel opteert waar mogelijk voor een bermbeheer dat rekening houdt met de ecologische en esthetische waarde van de spoorwegbermen. Dit houdt onder meer de volgende maatregelen in:
- Mechanische onkruidbestrijding krijgt voorrang. Infrabel gebruikt zo weinig mogelijk verdelgingsmiddelen. Daardoor is de milieu-impact van de gebruikte onkruidverdelgers de jongste jaren met meer dan 95% verminderd
- Infrabel gebruikt uitsluitend producten die erkend zijn door de federale overheidsdienst Volksgezondheid en houdt hierbij rekening met alle opgelegde voorwaarden (doseringen, werkperiodes, veiligheidsafstand etc.)
- Natuurvereniging vzw Natuurpunt werkt voor vier projecten van ecologisch bermbeheer samen met Infrabel
- Infrabel heeft contacten met het Agentschap voor Natuur en Bos om het ecologisch bermbeheer verder te verbeteren.
Daarnaast worden er nog andere maatregelen genomen, zoals de opleiding en intensievere controle van de werknemers van Infrabel en van haar onderaannemers die de besproeiings- en onderhoudswerken uitvoeren, evenals de actualisering van de interne richtlijnen met betrekking tot deze materie.
Onkruidbestrijding is cruciaal voor de optimale werking en veiligheid van de spoorweginfrastructuur. Tussen en naast de sporen is geen plantengroei toegestaan. Zonder regelmatige onkruidverdelging zou de ballastbedding niet meer in staat zijn om de schokken op te vangen en het regenwater af te voeren en zou ze haar elektrische-isolatiefunctie en vorstbestendigheid verliezen. Het pad naast de spoorweg zou niet meer veilig gebruikt kunnen worden, wat de inspectie van de sporen onmogelijk zou maken. Ook de remming van de treinen zou niet meer beantwoorden aan de veiligheidsregels.
Onkruidverdelging is dus een noodzaak om de spoorlijnen in goede staat te houden. Infrabel geeft hierbij de voorkeur aan milieuvriendelijke onkruidverdelging met minder agressieve methodes en de minst schadelijke producten. Chemische vernietiging wordt tot het strikte minimum beperkt en gaat altijd gepaard met een strenge controle van de dosering.
Met het oog op een maximale beperking van de zones waar de spoorlijnen met onkruidverdelger worden besproeid, gebruikt Infrabel een unieke en speciaal hiervoor uitgeruste trein. Deze onkruidverdelgingstrein koppelt optisch-elektronische technologie aan een krachtig informaticasysteem. Concreet spoort een camera de aanwezigheid van vegetatie op en stuurt hij deze informatie naar een computer die het automatische beheer van de besproeiing verzorgt. Dankzij deze technologie kan de gebruikte hoeveelheid onkruidverdelgers met 30% verminderd worden en neemt ook de overwoekering van de spoorlijnen met 30% af. Jaarlijks worden gedurende twee campagnes 10.000 kilometer sporen op deze manier bewerkt.