Elektrificatiewerken Mol - Hasselt

Wij elektrificeren spoorlijn 15 tussen Mol en Hasselt. De werken worden stapsgewijs uitgevoerd en worden opgesplitst over 3 werkzones.

Elektrificatiewerken tussen Mol en Hasselt.

Start van de werken: maart 2019
Einde van de werken: eind 2022

Meer info over de werken

Voordelen elektrificatie

De elektrificatie van de spoorlijn tussen Hamon en Mol heeft verschillende voordelen:

- meer mogelijkheden (meer capaciteit en meer comfort) voor de reizigers

- draagt bij tot een betere stiptheid

- is milieuvriendelijk

Welke zijn de drie werkzones?

Zone 1: Balen - Berverlo

Zone 2: Beverlo - Zolder

Zone 3: Zolder - Zonhoven

Wat zijn de fasen van de werken?

Fase 1 - plaatsen nieuwe palen:

Eerst in zone Balen - Berverlo, dan in de zone Beverlo - Zolder en vervolgens in de zone Zolder-Zonhoven.

Tegelijk zullen we ook de uitrit van station Mol en de bundelsporen in Mol elektrificeren.

Fase 2 - monteren bovenleidingen:

Eerst tussen Balen - Beverlo, dan tussen Zolder - Zonhoven en dan tussen Beverlo - Zolder.

De bovenleiding in de zone Berverlo-Zolder wordt pas als laatste geplaatst (vanaf ten vroegste juni 2021) aangezien we eerst 4 bruggen in deze zone moeten verhogen.

Het gaat meer bepaald over volgende bruggen:

- in de Stationstraat, Beringen 

- in de Zandstraat, Beringen

- in de Koerselsesteenweg, Beringen 

- aan de oude spoorlijn / fietspad, Zolder

Timing werken

De timing van deze werken is mede afhankelijk van andere voorziene werken op deze spoorlijn, zoals bijvoorbeeld de verhoging van de brug over het Albertkanaal in Zonhoven. Meer specifieke details over de timing zullen we later kunnen bekendmaken.

Enkele kerncijfers

- De lengte van deze spoorlijn bedraagt 38 km

- we plaatsen 1.250 nieuwe bovenleidingspalen

- we voorzien 300 km nieuwe kabels en draden voor de bovenleiding

- we verhogen 4 bruggen 

Bouw nieuwe tractieonderstations en sectioneerpost

Bouw van nieuwe tractieonderstations en sectioneerpost. Deze spoorinstallaties zijn nodig om treinen elektrisch te kunnen laten rijden.

- 2 tractieonderstations in Leopoldsburg en Houthalen/Zolder

- 1 sectioneerpost in Hasselt (vertakking Zonhoven)