Persberichten

Hier vindt u een volledig overzicht van al onze recente persberichten. U kunt ook oudere persberichten raadplegen. 

2018

19 juli
Een kudde van meer dan 100 schapen en geiten werkt voor Infrabel. De dieren grazen op de steile en moeilijk bereikbare spoorwegbermen. Op die plaatsen kan er moeilijk machinaal gesnoeid worden en dus zijn de dieren een natuurvriendelijk alternatief.
+
26 juni
Er waait een nieuwe wind  door de belangrijkste spoortunnel van België. Infrabel en TUC RAIL leggen momenteel de laatste hand aan de moderniseringswerken van de Brusselse Noord-Zuidverbinding die in 2014 van start gingen.
+
12 juni
Een 35-jarige vader was met zijn 2 peuters op weg naar een familiefeest. Getuigen zagen hoe hij het rode licht en de gesloten slagbomen van de overweg negeerde. Een noodremming van de treinbestuurder kon de aanrijding niet vermijden.
+
08 juni
Sinds 22 mei moet Infrabel voldoen aan nieuwe bepalingen van DVIS (de Belgische autoriteit voor de spoorveiligheid). Voortaan mag het personeel niet meer werken met zwaar werfmaterieel in de buurt van een spoor dat in dienst is.
+
18 mei
Infrabel heeft recent het nieuwe tractieonderstation in Landen in gebruik genomen. Deze spoorinstallatie voedt de bovenleiding en zorgt voor een nog betere spreiding van de elektriciteit voor het treinverkeer naar Hasselt, Leuven en Luik.
+
08 mei
In het eerste kwartaal van 2018 werden 125 storingen op het spoornet als gevolg van het uitvallen van een treindetectiesysteem op het spoor opgetekend. Dit leidde tot 9.000 minuten vertraging (1 uur 40 minuten per dag), twee keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar.
+
25 april
De werkzaamheden voor de Spoorbypass Mechelen vorderen goed. Sinds begin 2018 zijn alle bouwkundige werken klaar. Momenteel werkt Infrabel volop aan de bouw van de nieuwe spoorinfrastructuur.
+
21 april
Ingenieurs van infrastructuurbeheerder Infrabel ontwikkelden een innovatief meet- en videosysteem voor dat wissels automatisch en al rijdend controleert. Met dit nieuwe systeem kunnen wissels voortaan veiliger, sneller en nauwkeuriger gemeten worden.
+
10 april
In de paasvakantie voert Infrabel van 6 tot 16 april grote moderniseringswerken uit aan de spoorinfrastructuur op de spoorlijn 139 tussen Leuven en Sint-Joris-Weert.
+
09 april
Dankzij een rigoreus financieel beheer en verdere rationaliseringsinspanningen heeft Infrabel in 2017 het financieel evenwicht gevrijwaard.
+
05 april
Werknemers van Infrabel en NMBS leren mekaar nog beter kennen tijdens een praktische jobuitwisseling. Verkeersleiders van de infrastructuurbeheerder leren in een simulator hoe je een trein moet besturen en wat daar allemaal bij komt kijken.
+
30 maart
Elke dag veroorzaken spoorlopers meer dan 6 uur vertraging op het Belgische spoorwegnet door op, over of naast de sporen te lopen waar dat verboden is.
+
28 maart
Er heerst opnieuw bedrijvigheid op de GEN-werf van de spoorlijn ‘Brussel-Ottignies’. Eind 2018 is de spoorlijn ‘Brussel-Nijvel’ aan de beurt. In aanwezigheid van de eerste minister en de federale minister van Mobiliteit werden de werkzaamheden, vanochtend in Hoeilaart, officieel geherlanceerd.
+
21 maart
In 2017 waren er 104 koperdiefstallen op het Belgische spoorwegdomein. Het jaar daarvoor sloegen koperdieven nog 126 keer toe. Dat is een daling van iets meer dan 17%.
+
06 maart
Infrabel zet zich al jaren in om iedereen bewust te maken om altijd de verkeersregels op het spoorwegdomein te respecteren. De spoorinfrastructuurbeheerder pakt nu uit met een gloednieuwe sensibiliseringsactie rond virtuele realiteit: The Floor.
+
03 maart
De werkzaamheden voor de modernisering van de twee bestaande sporen tussen Anderlecht en Sint-Katharina-Lombeek zitten in de laatste rechte lijn. Eind dit jaar zullen beide sporen volledig vernieuwd zijn en beschikt de hoofdlijn Brussel – Denderleeuw (Lijn 50A) over 4 sporen.
+
02 maart
Ondanks alle veiligheidsinspanningen (diverse sensibiliseringsacties en infrastructuurmaatregelen) is het aantal ongevallen aan overwegen vorig jaar gestegen: 51 in 2017 tegenover 45 in 2016. In 2017 vielen er meer doden: 9 tegenover 4 in 2016.
+
19 februari
Vanaf 19 februari stelt Infrabel een nieuw middel ter beschikking van de pendelaars.
+
01 februari
2017 was een zwart jaar op gebied van spoorlopen. Nooit eerder werden er zoveel spoorlopers op het Belgische spoorwegdomein gemeld als vorig jaar. De balans is zwaar 7 mensen lieten het leven en nog 7 anderen raakten zwaargewond.
+
25 januari
De infrastructuurbeheerder van het Belgische spoornet start met de bouw van een nieuw opleidingscentrum in Brussel. In dit gebouw, “Infrabel Academy”, zullen alle Infrabel-werknemers terecht kunnen voor een training of vorming. In totaal worden er zo’n 500 tal verschillende opleidingen aangeboden.
+

Pagina's