Omvangrijke spoorwerken tussen Diksmuide en De Panne 03-09-2013

Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische netwerk, voert dit najaar spoorwerken uit op de lijn Deinze – De Panne (lijn 73) tussen de stations van Diksmuide en Koksijde, maar ook in Veurne en De Panne zelf. Hierdoor zal het treinverkeer tijdens de weekdagen onderbroken zijn van 23 september tot 15 november behalve tijdens de herfstvakantie (26 oktober tot 3 november). De NMBS zorgt voor een alternatieve dienstregeling en legt de nodige vervangbussen in.

Vernieuwingswerken aan de spoorinfrastructuur

Tijdens deze werken worden de dwarsliggers vernieuwd en de steenslag (ballast) gezift op het 16,5 km lange spoorbaanvak tussen Diksmuide en Koksijde. Met het oog op een permanente verhoging van de veiligheid vernieuwt Infrabel ook 13 overwegen op dit spoortraject. Die overwegen worden bovendien uitgerust met een comfortabele en geluidsarme bovenbekleding in rubber.
Voor de uitvoering van deze werken zet Infrabel verschillende speciale werktreinen in, waarvan sommige tot 400 meter lang zijn. In Diksmuide heeft de NMBS-Holding op de vroegere goederenkoer een bijkomende parking voor 100 wagens aangelegd ter verhoging van de capaciteit om zo de extra pendelaars optimaal te kunnen opvangen.

Infrabel maakt van deze treinloze periode gebruik om verschillende andere werken uit te voeren op deze spoorlijn, ondermeer het ingraven van kabels over het hele traject voor de installatie van het Europese veiligheidssysteem ETCS (European Train Control System).
In het station van De Panne worden de drie perronsporen vernieuwd en en begin oktober wordt de driesporige overweg van de Stationsstraat in zware prefab betonelementen aangelegd. In nauw overleg met de politie en de bevoegde stadsdiensten zal er plaatselijk een omleiding zijn voor de weggebruikers en omwonenden.
In het station van Veurne vernieuwt Infrabel de twee perronsporen volledig en worden de voorlopige brugdekken van de nieuwe reizigersonderdoorgang verwijderd. Ook aan de brug over het kanaal worden er onderhoudswerken uitgevoerd.

Infrabel is zich bewust van de hinder die deze werkzaamheden kunnen veroorzaken voor de buurtbewoners. Ingeval van vragen kunnen de omwonenden contact opnemen met de cel Info Buurtbewoners van Infrabel op het gratis nummer 0800 55 000 (elke dag van 7u tot 22u) of via info.projecten@infrabel.be. Voor meer informatie over deze werken kunnen ze ook terecht op www.infrabel.be of www.infobuurtbewoners.be.

Treinverkeer onderbroken, vervangende busdienst voor reizigers

Door de grote omvang van deze infrastructuurwerken en het feit dat het een éénsporig baanvak betreft, zal er van 23 september tot 25 oktober én van 4 tot 15 november telkens van maandag 10u30 tot vrijdag 16u30 geen treinverkeer mogelijk zijn tussen Diksmuide en De Panne. Tijdens die periode legt spooroperator NMBS een vervangende busdienst in. Deze busreizigers moeten hierbij rekening houden met een extra reistijd van ongeveer 35 minuten ten opzichte van het normale treintraject.

De werken starten op maandag telkens pas om 10u30 om zo de studenten van de hotelschool in Koksijde toe te laten nog per trein toe te komen. Op vrijdag stoppen de werken al om 16u30 om ervoor te zorgen dat onder andere de hogeschoolstudenten, komende van Gent en verder, vlot huiswaarts kunnen sporen.

Tijdens de Allerheiligenvakantie (van 26 oktober tot 3 november) zullen er geen werken plaatsvinden en is er dus wel treinverkeer mogelijk voor de reizigers waarbij er rekening wordt gehouden met de drukke herfstvakantie.

Infrabel en NMBS communiceren over deze werken en de aangepaste treindienstregeling naar de reizigers via de gebruikelijke informatiekanalen: aankondigingen via de omroepinstallaties en via affiches in de betrokken stations en stopplaatsen, aankondigingen in de treinen en aan de loketten, publicaties in Metro, via de websites www.nmbs.be en www.railtime.be.