Het hogesnelheidsnet

Snel en ver reizen… Het hogesnelheidsnet verbindt ons land in een recordsnelheid met de belangrijkste Europese steden. Dit afgewerkte net werd ingewijd eind 2009 en is van vitaal belang voor ons land. Het hogesnelheidsnet bestaat uit 3 grote assen die de landsgrenzen met de hoofdstad verbinden. Frankrijk, Groot-Brittanië, Nederland en Duitsland liggen met het hogesnelheidsnet nog slechts op een steenworp verwijderd.

De hogesnelheidslijnen

Het Belgische hogesnelheidsnet bestaat uit 314 kilometer spoorlijn, waarvan 200 kilometer hogesnelheidslijn. De snelheid van de treinen varieert tussen 160 km/u en 300 km/u. Het hogesnelheidsnet werd maximaal geïntegreerd in de bestaande infrastructuur. Zo zijn de nieuwe hogesnelheidslijnen gebundeld met het wegen- en spoorwegnet. Daarnaast maakte Infrabel ook gebruik van de reeds bestaande spoorlijnen. Deze spoorlijnen werden opgewaardeerd en maken nu integraal deel uit van het hogesnelheidsnet. Sinds de inwijding van het hogesnelheidsnet spaart de reiziger heel wat tijd uit.

 

Een overzicht van de tijdswinst:

 

Traject Reistijd voor de aanleg van de HSL Reistijd met de HSL (december 2009) Tijdswinst
Brussel – Amsterdam 2u44 1u51 53 minuten
Brussel – Keulen 2u33 1u57 36 minuten
Brussel – Parijs 1u58 1u22 36 minuten
Brussel – Londen 2u55 1u51 64 minuten

 

Brussel – Franse grens

De westelijke tak van het hogesnelheidsnet verbindt Brussel met de Franse grens. Deze hogesnelheidsas is al in gebruik sinds 1997 en is 71 kilometer lang. Bij de uitrit uit Brussel maakt de hogesnelheidstrein gebruik van de gemoderniseerde bestaande spoorlijn. Vanaf Tubeke rijden de treinen tegen 300 km/u op de hogesnelheidslijn. De westelijke hogesnelheidslijn wordt gebruikt door Thalys treinen van en naar Parijs vanuit Brussel, door Eurostar treinen tussen Brussel en Londen en TGV treinen naar verschillende bestemmingen in Frankrijk.

 

Brussel – Duitse grens

Deze hogesnelheidsas brengt Brussel een stuk dichter bij de Duitse grens en voert de reizigers door een grillig reliëf. Er waren dan ook flink wat kunstwerken nodig om de treinen door het landschap te loodsen. Zo is de tunnel van Soumagne de langste van België. Het tracé loopt van Brussel naar Leuven over een gemoderniseerde bestaande spoorlijn. Van Leuven tot Luik flitst de HST tegen 300 km/u over een gloednieuwe hogesnelheidslijn. Ook enkele binnenlandse IC-treinen maken van deze nieuwe spoorlijn gebruik en winnen zo tijd. Voorbij Luik gaat het met een snelheid van 260 km/u richting Duitse grens. Beide hogesnelheidslijnen liggen vlak naast de E40. De oostelijke tak van het hogesnelheidsnet wordt bereden door Thalys treinen van Brussel naar Keulen en terug, en door de Duitse ICE treinen tussen Brussel en Frankfurt.

Brussel – Nederlandse grens

Deze lijn verbindt Brussel met de Nederlandse grens. Dankzij de Antwerpse noord-zuidverbinding sporen de HST’s in een lange tunnel onder Antwerpen om vervolgens koers te zetten richting Nederland. De bouw van deze tunnel transformeerde het station Antwerpen-Centraal van een doodlopend station met tien sporen tot een doorgaand station met maar liefst 14 sporen. Op de HSL noord rijden Thalys-treinen tussen Brussel en Amsterdam.

 

Diabolo

De aanleg van de Diabolo was een belangrijke mijlpaal voor de verdere ontwikkeling van het hogesnelheidsverkeer in België. Dankzij deze nieuwe spoorverbinding sluit de luchthaven van Brussels Airport rechtstreeks aan op het hogesnelheidsnet. Reizigers kunnen sindsdien vlot overstappen van het vliegtuig naar de trein en omgekeerd.

 

Veilig reizen

Hogesnelheidstreinen rijden zo snel dat de bestuurder onmogelijk de seinen langs het spoor kan volgen en interpreteren. Daarom zijn hogesnelheidslijnen uitgerust met een automatisch treincontrolesysteem. Deze veiligheidssystemen controleren permanent de snelheid van de trein en brengen deze automatisch tot stilstaan indien de opgelegde snelheidslimiet niet gerespecteerd wordt. Het Belgische hogesnelheidsnet is daartoe grotendeels uitgerust met het Europese signalisatiesysteem ETCS. Op de hogesnelheidslijn richting Frankrijk wordt gebruik gemaakt van het Franse treincontrolesysteem TVM. Infrabel wil ETCS stapsgewijs invoeren op het gehele conventionele Belgische spoorwegnet.