Een Gewestelijk Expresnet in Brussel

Infrabel legt nieuwe sporen aan op de grote spoorlijnen rond Brussel om een Gewestelijk Expresnet uit te bouwen. Dankzij deze extra capaciteit kunnen snellere en frequentere spoorverbindingen van en naar Brussel ingelegd worden. Zo willen we bijdragen aan een beter aanbod van het openbaar vervoer.

Waarom een Gewestelijk Expresnet?

Als Europese hoofdstad trekt Brussel elke dag heel wat pendelaars aan. Alle nationale en Europese instanties zijn er gevestigd, maar ook veel bedrijven hebben er hun hoofdzetel. Files zijn er dan ook een dagelijks fenomeen tijdens de spitsuren.

Steeds meer pendelaars nemen het openbaar vervoer om naar Brussel reizen. Het stijgend aantal reizigers zet de capaciteit van het bus-, tram-, metro- en treinnet echter onder druk. Ook de integratie tussen de verschillende openbare vervoersmodi is onvoldoende om het wegverkeer te verminderen.

Het Gewestelijk Expresnet moet het openbaar vervoer in een straal van 30 kilometer rond de hoofdstad verbeteren.

Welke werken voert Infrabel uit?

Infrabel legt extra sporen aan op de grote spoorlijnen rond Brussel. De capaciteit op de GEN-lijnen wordt verdubbeld van 2 naar 4 sporen. Zo kan het rechtstreekse treinverkeer volledig gescheiden worden van de tragere stoptreinen.

Om het comfort en de complementariteit tussen de vervoersmodi te verbeteren, worden de stopplaatsen en stations op de hoofdassen rond Brussel gemoderniseerd. De perrons worden verhoogd, de perronuitrusting wordt vernieuwd en ook de toegankelijkheid voor de reizigers met een beperking wordt verbeterd. Met het oog op het Gewestelijk Expresnet zijn er ook nieuwe stopplaatsen in de Brusselse regio geopend: Brussel-West, Simonis, Mouterij, Arcaden, Diesdelle enz. Ook in Anderlecht komt er een nieuwe GEN-stopplaats.

Het Gewestelijk Expresnet omvat ook de verbetering van de mobiliteit rond de Europese Wijk in Brussel. Dankzij een nieuwe spoorverbinding tussen het station Brussel-Schuman en de spoorlijn Halle-Vilvoorde komt het economische hart van Brussel centraler dan ooit te liggen op het spoornet. Sinds de indienststelling van de nieuwe spoortunnel, ligt het Schumanplein op nog slechts 15 minuten van de luchthaven verwijderd.

De Schuman-Josafattunnel in detail

ZOOM

Kaart met de lijnen van het Gewestelijk Expresnet

Timing van de werken

De voortgang van de werken voor het Gewestelijk Expresnet is afhankelijk van de beslissing en onderhandelingen omtrent het nieuwe meerjareninvesteringsplan voor het spoor.

De spoorlijnen Brussel-Halle (L96) en Brussel-Leuven (L36) zijn afgewerkt. Op de lijnen Brussel-Nijvel (L124), Brussel-Ottignies (L161) en Brussel-Denderleeuw (L50A) zijn de uitbreidingswerken nog bezig.

De aanleg van de extra sporen ter hoogte van Mechelen, sluit naadloos aan bij de uitbouw van het Gewestelijk Expresnet en moet de rittijd tussen Mechelen en Brussel verminderen. Daarnaast zorgen de Diabolospoorverbinding en het Gewestelijk Expresnet samen voor een vlotte spoorontsluiting van Brussels Airport.

Werven