Herelectrificatiewerken Vilvoorde - Weerde

Infrabel voert vernieuwingswerken van de bovenleidingen en de bijhorende steunpalen uit op spoorlijn 27 tussen Vilvoorde en Weerde.

Tussen Vilvoorde en Weerde over een afstand van 6,5 km.

Start van de werken: eind januari 2017
Einde van de werken: midden 2018

Verwante berichten

Meer info over de werken

Welke werken voeren wij precies uit?

Het Belgische spoorwegnet wordt zeer intensief gebruikt. Er rijden dagelijks ongeveer 4.000 treinen op ons net. Om een stipte en veilige dienstverlening te garanderen dienen wij onze infrastructuur regelmatig te inspecteren, te onderhouden en indien nodig te vernieuwen.

Daarom start Infrabel eind januari 2017 met herelectrificatiewerken van de bovenleidingen en de steunpalen op de lijn 27 tussen Vilvoorde en Weerde (de funderingsbuizen, de bovenleidingspalen en de bedrading). Tijdens deze werken worden er proefsleuven gegraven, waarna vervolgens nieuwe funderingsbuizen en de bovenleidingspalen voor de bovenleidingen geplaatst worden. Vervolgens worden deze palen gebetonneerd en kunnen de nieuwe bovenleidingen bevestigd worden. Daarna breken we de oude bovenleidingspalen af.

Wat zijn de fases van de werken?

De werken starten ter hoogte van het station van Vilvoorde en schuiven stelselmatig op in de richting van Weerde. Het gaat hier met andere woorden over een mobiele werf. Er wordt dus niet overal op hetzelfde moment gewerkt.

- Vanaf 30 januari tot eind april 2017 tijdens de weeknachten worden de proefsleuven gegraven. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een spoorkraan en soms van een werktrein met diesellocomotief.

- Vanaf 12 maart tot het voorjaar van 2018 op de meeste zondagen worden de funderingsbuizen en de bovenleidingspalen geplaatst voor de nieuwe bovenleidingen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een een trilblok op een spoorkraan en van een betontrein.

- Van zaterdagnacht 22 april tot maandagochtend 24 april 2017: intrillen van de buizen

- Van zaterdagnacht 27 mei tot maandagochtend 29 mei 2017: intrillen van de buizen

- Vanaf augustus 2017 wordt de bedrading van de nieuwe bovenleidingen voorzien.

- Vanaf september 2017 worden de oude bovenleidingspalen afgebroken en verwijderd.

Welke hinder kunt u ondervinden?

Infrabel doet al het mogelijke om nacht- en weekendwerken zo veel mogelijk te beperken. Omdat we de sporen slechts beperkt buiten dienst kunnen stellen en omdat de veiligheid op elk moment verzekerd moet blijven, zijn deze jammer genoeg niet altijd uit te sluiten. Gelieve er bovendien rekening mee te houden dat het hier om een mobiele werf gaat. Er wordt dus niet iedere dag op dezelfde plaats gewerkt. Uiteraard moeten de verschillende fases van het project perfect op elkaar worden afgestemd.

Wij begrijpen dat deze werken hinder kunnen veroorzaken voor de omwonenden maar wij stellen alles in het werk om deze hinder tot het strikte minimum te beperken. Daarnaast wordt ons personeel voortdurend gesensibiliseerd om zo weinig mogelijk hinder te veroorzaken.

Tijdens de eerste fase, waarin de proefsleuven gegraven worden, verwachten wij een beperkte geluidshinder. Tijdens de tweede fase, waarin de buizen worden ingetrild en de palen worden gebetonneerd met behulp van een spoorkraan en een werktrein, verwachten wij wel een aanzienlijke geluidshinder.  

Nog vragen?

Een dergelijke werf verstoort onvermijdelijk het dagelijkse leven van de buurtbewoners. Infrabel neemt heel wat maatregelen om het ongemak dat de werf kan veroorzaken tot een minimum te beperken.

De cel Info Buurtbewoners behandelt, in samenspraak met de medewerkers op het terrein, vragen en klachten van buurtbewoners. Wanneer dat nodig is verdeelt ze infoberichten om de buurtbewoners te informeren over de hinder die nacht- of weekendwerken kunnen veroorzaken. Heeft u nog vragen? Neem dan via dit formulier met ons contact op.

U kunt ook via e-mail op de hoogte blijven van de jongste evolutie op de werf via dit inschrijvingsformulier.