Creatieve wedstrijd voor en door jongeren (juli 2015)

Veerle Van Loenhout

In 2014 was meer dan de helft van de dodelijke slachtoffers door spoorlopen jonger dan 20 jaar. Daarom deed Infrabel een beroep op de creativiteit van jongeren om een originele sensibiliseringsaffiche te ontwerpen rond de gevaren van spoorlopen.

Creatieve wedstrijd

Maar liefst 123 studenten namen deel aan onze creatieve wedstrijd en ontwierpen een originele sensibiliseringsaffiche. Een jury van professionals selecteerde acht winnaars.

Vanaf 1 juli 2015 waren de acht winnende ontwerpen te zien op Boomerang-kaartjes in meer dan 500 cafés, restaurants, musea en filmzalen over heel België. Bovendien werden de twee beste inzendingen in het najaar 2015 gebruikt voor een affiche-campagne in de grootste Belgische stations. Volgens onze statistieken zijn de meeste spoorlopers immers treinreizigers die de sporen oversteken omdat ze denken dat dit de kortste weg is.

Dankzij de knappe ontwerpen van de studenten hopen we deze spoorlopers bewust te maken van de gevaren en zo hun aantal naar beneden te halen.